Gen Z blijkt de meest romantische leeftijdsgroep te zijn volgens een consumentenonderzoek van het hotelboekingsplatform DesignMyNight. Uit het onderzoek blijkt dat de leden van de Gen Z (18 tot 28 jaar) het meest talrijk zijn om Valentijnsdag in een restaurant te vieren, met 58% tegenover slechts 39% van de millennials (29 tot 44 jaar), een derde (33%) van de Gen X (45 tot 60 jaar) en 27% van de babyboomers (61 tot 70 jaar).

Wanneer de rekening voor het valentijnsdiner komt, vindt de meerderheid van de ondervraagden met een langdurige relatie dat het beter is om de kosten te delen (41%), terwijl 35% van mening is dat de man moet betalen en 24% er de voorkeur aan geeft om het elk jaar om de beurt te doen. Gen Z is de leeftijdsgroep die het meest geneigd is om de rekening te delen (44%).

De keuze van de locatie verdeelt de respondenten tussen degenen die de voorkeur geven aan een gastronomisch restaurant en degenen die kiezen voor een excentrieke en ongewone locatie. Gen Z is het meest gewonnen voor een gastronomisch restaurant (49%), terwijl de meeste millennials en Gen X’ers de voorkeur geven aan een excentrieke en coole locatie..
De respondenten van Gen Z zijn ook meer geneigd om naast een maaltijd een activiteit in hun avond op te nemen, met 62% die voor beide kiest, terwijl de meerderheid van de babyboomers genoegen neemt met een maaltijd alleen (50%).

Hoeveel zijn mensen bereid uit te geven aan een romantische avond met hun partner?

Bijna de helft van de ondervraagden is bereid om meer dan 60 euro per persoon uit te geven aan een maaltijd in een restaurant op Valentijnsdag (56,7%), terwijl 18,6% een bedrag noemt van ongeveer 30 euro per persoon en 11% bereid is om meer dan 120 euro per persoon uit te geven.

Voor de gelukkige 13% – evenveel mannen als vrouwen – maakt de prijs niet uit, omdat romantiek op Valentijnsdag voor hen het belangrijkste is.

‘Het is fascinerend om het verschil in houding tussen de leeftijdsgroepen te zien,’ zegt Katie Kirwan, verantwoordelijke voor het merk DesignMyNight. ’En in plaats van Valentijnsdag als een achterhaalde traditie te beschouwen, is het de jongere generatie die er juist een belangrijk evenement van maakt, maar dan wel op haar eigen manier.’