De Brusselse regering, Brussel Stad en de private, publieke en academische sector lanceren het nieuwe internationale merk ‘BRUSSELS’ om Brussel aantrekkelijker te maken in het buitenland. Het citymarketinginitiatief wil Brussel als stad van de perfecte imperfectie in de kijker zetten, en dit op basis van één narratief waarin alle betrokken partijen zich terug kunnen vinden; in het verleden was dit vaak anders. Verbrusseling is ondertussen echter een troef geworden.
De bedoeling is om de Brusselse identiteit van non-conformisme, authenticiteit en zichzelf durven te zijn, naar het buitenland toe te vertolken.
“Brusselaars zijn optimisten die de chaos durven omarmen, aldus Jeremie Feinblatt van het marketing consultanty bureau Resonance. Het is vooral een manier van denken. De Brusselaar is perfect imperfect, dat is het startidee”.
Het merk voorziet in een toolbox met een logo en lettertypes, kortom een stijl voor ondernemers, creatievelingen, academici en andere geïnteresseerden die mee op de kar willen springen; vrij en kosteloos overigens.
Het doel is om het internationale merk te laten wedijveren met stadsmerken als Londen, Amsterdam, Kopenhagen en Wenen.
“Belgen onderschatten het belang van de hoofdstad. Brussel ligt ook beter in de markt in het buitenland dan in België zelf”, aldus nog Jeremie Feinblatt.
Jaarlijks zal er 600.000 euro (eigenlijk vooral een symbolisch bedrag) voor het nieuwe merk worden uitgetrokken. Het buitenlandse merk zal het binnenlandse merk .brussels niet vervangen, maar wel aanvullen. Ook de iris, sinds 1991 het embleem van het Brussels Gewest, blijft aan boord.
“In België kijken we neer op Brussel, maar internationaal behoren we tot de top. In dit project is het ook belangrijk partnerships aan te gaan met de privésector. Niet alleen de overheid, maar ook de bedrijfswereld is nodig om het imago van Brussel in het buitenland op te krikken”, aldus Sven Gatz, Brussels minister belast met Financiën, Begroting, Openbaar Ambt, de Promotie van Meertaligheid en van het Imago van Brussel.
Brussels Burgemeester Philippe Close voegt eraan toe dat “de verbrusseling lang een drama was, maar nu ook een troef is voor de stad”.
Het project werd mee vormgegeven door de Vrije Universiteit Brussel (VUB) en de Brussels Enterprises Commerce and Industry (BECI) organisatie.
Kortom, en zoals de Rode Duivels het proclameren: “tous ensemble”, maar dan op Brussels niveau.
(dv)