Begin dit jaar heeft Makisu een diversiteits- en inclusieplan ingevoerd met de hulp van Actiris. Waarom en hoe deed het bedrijf dat? En wat heb je aan zo’n plan als werkgever?
“Bij Makisu zijn we er vast van overtuigd dat diversiteit ons verrijkt en dat inclusie ons sterker maakt”, zegt Florence Van den Berghe, human-resourcesdirecteur. De Brusselse fastfoodketen besteedt al lang veel aandacht aan deze thema’s, maar wilde nu nog een stap verder gaan. Ze deed daarvoor een beroep op Actiris.
Een werkomgeving waarin iedereen zich goed voelt
“Toen we besloten om het diversiteits- en inclusieplan van Actiris in te voeren, deden we dat om onze goede bedoelingen in concrete daden om te zetten”, aldus Florence Van den Berghe. Mensen met een handicap aanwerven en meer inclusieve aanwervingsprocedures zijn mooie voorbeelden van dergelijke acties. “Met dit plan in de hand creëren we een werkomgeving waarin iedereen zich gerespecteerd en gewaardeerd voelt, ongeacht zijn of haar afkomst, loopbaan of identiteit. Elk bedrijf, hoe groot of klein ook, heeft baat bij medewerkers die er thuis zijn. Zo wordt het bedrijf aantrekkelijker en vindt het makkelijker nieuwe medewerkers.”
Ondersteunende rol van Actiris
Het diversiteits- en inclusieplan is niet alleen 100% gratis, Actiris ondersteunt bedrijven ook met raad en daad. “Wij helpen om het plan op maat op te stellen en uit te werken, met workshops en brainstormings. Zo krijgen bedrijven meer inzicht in wat ze echt nodig hebben en wat hun voornaamste aandachtspunten zijn”, zeggen Valérie Berman en Amina Bachir, diversiteitsconsulenten bij Actiris. Bij Makisu is het plan begin dit jaar uitgerold en het loopt over twee jaar. In die periode kan het bedrijf rekenen op opvolging en ondersteuning door Actiris, dat ook altijd bereid is om vragen te beantwoorden of bij te sturen.
Hoe voer je ook in jouw bedrijf een diversiteits- en inclusieplan in? Ontdek het op www.actiris.brussels (werkgevers / diversiteit)
publireportage