Zoals elk jaar had Horeca Magazine afgelopen zondag 10 maart het genoegen om in de jury te zetelen van de Horecatel Innovation Awards. Deze laatste werden traditiegetrouw uitgereikt aan vertegenwoordigers van vier categorieën innovatieve en originele producten en diensten.

De 12 genomineerden uit 41 inzendingen moesten vooraf hun dossier indienen, hun culinaire producten voor degustatie naar de organisatoren sturen en een (te) kort dossier met foto’s (vaak van middelmatige kwaliteit) aanleveren. Een manier om de organisatie en vervolgens de jury vooraf te informeren. Er werd echter opgemerkt dat de op deze manier ingediende dossiers in de toekomst vollediger zouden moeten zijn, beter gepresenteerd en met betere foto’s. Wij van onze kant hopen dat er zich in de toekomst meer kandidaten zullen aandienen, aangezien we tijdens onze rondgang op de beurs verschillende productprofielen of projecten hebben ontdekt die in aanmerking zouden kunnen komen om mee te dingen. De informatie beter doorgeven (iedereen is verwittigd!) en hogere eisen stellen aan de kwaliteit van de kandidatuurdossiers zouden de volgende doelstellingen van de organisatoren moeten zijn. Wij zullen hen daar graag bij helpen.

De wedstrijd vond dus plaats op de eerste dag van de beurs om de winnaars de kans te geven om zich bekend te maken bij de bezoekers tijdens de drie dagen van Horecatel.

De vier vertegenwoordigde categorieën waren de sectoren:

  • Food
  • Food Gastronomy
  • Technologies & Services
  • Kitchen supplies & Equipment

De geselecteerde winnaars, vaak zeer nipt:

In de categorie Food gaat de eerste prijs naar La Brasserie C voor Paola Cola.

Paola Cola, een Belgische cola geproduceerd in de provincie Luik, is een alternatief voor traditionele cola. Twee versies, de ene klassiek, de andere suikervrij, overtuigden de jury van de originaliteit en kwaliteit van dit product. Naast de jeugdige, kleurrijke verpakking bevat de ‘cola der Belgen’ 30% minder suiker dan traditionele cola’s en is de suiker afkomstig van suikerbieten uit de Luikse regio. De smaak van de suikervrije versie is sterker en even interessant. Dit product wordt verdeeld in Wallonië en Brussel (detailhandel, webshop en drinkshop).

Een andere persoonlijke favoriet in de categorie ‘Food’ is de Garden Honey Malt Liqueur van de Distillerie de Maredsous. Een likeur op basis van moutalcohol en honing.

In de categorie Food Gastronomy gaat de eerste prijs naar Ilanga nature voor Perles de Vanille.

Deze ‘vanilleparels’, gepresenteerd in de vorm van een kant-en-klare zwarte pasta, worden door de producent ook wel ‘vanillekaviaar’ genoemd. Het product wordt gemaakt in Madagaskar met gebruik van het hele vanillestokje en bestaat uit een concentratie van natuurlijk, vloeibaar vanille-extract. Het is gemakkelijk te gebruiken en geschikt in een groot aantal bereidingen. Dit nieuwe product, dat acht maanden geleden op de markt is gekomen, bespaart gegarandeerd tijd en heeft een uitgesproken vanillesmaak.

Een andere persoonlijke favoriet in de categorie ‘Food Gastronomy’ is Escavèche de Chimay, geproduceerd door L’Escavèche du Val d’Oise. Dit product, de vrucht van een uniek lokaal ambacht, dat nochtans heerlijk is, werd niet geselecteerd voor de wedstrijd omdat de in de kandidatuur voorgestelde samenstelling niet nieuw was. De Escavèche van lokale forel is echter een topper!

In de categorie Technologies & Services gaat de eerste prijs naar Kap Capital Suniter.

Kap Capital Suniter presenteert een handig accessoire waarmee de communicatie tussen klanten en personeel in horecagelegenheden vlotter, sneller en nog efficiënter verloopt. Deze jonge start-up richt zich op restaurants, nachtclubs en de evenementensector. Met behulp van een box verbonden met de geconnecteerde horloges van het personeel kunnen klanten direct en digitaal de dichtstbijzijnde en meest beschikbare ober oproepen. De boxen die op de tafels van de klanten worden geplaatst, zijn eenvoudig te gebruiken en zijn sinds maart 2023 op de markt. Bedrijven zoals Le Chant d’Eole, Mirano, Spirito (Bxls) en Novotel zijn al over de streep getrokken.

Andere favorieten in deze categorie ‘Technologies & Services’: Strobbo: Intelligente personeelsplanning. Een functioneel en superinteressant systeem dat gebruikmaakt van kunstmatige intelligentie om roosters, planningen en andere complexe personeelsbeheertaken in elke Horecazaak te beheren.

In de categorie Kitchen Supplies & Equipment heeft Baeten Winopolis de eerste prijs in de wacht gesleept voor Wijn in vaten.

Het in Vlaanderen gevestigde bedrijf biedt een dertigtal soorten wijn in vaten aan. De wijn komt rechtstreeks van de wijnmaker, waardoor het gebruik van plastic bussen wordt vermeden. Het bedrijf, dat een mooie familiegeschiedenis heeft, verkoopt 260 hectoliter wijn (1.300 vaten) per week. Het installeert de vaten en kranen zelf, en zorgt tevens voor de service en het onderhoud. De vaten zijn functioneel, ecologisch en zuinig.

Een andere favoriet: de Cheftop-WX van Unox. Een nieuwe professionele combi-oven met hoge technologische prestaties. 

(JR)