Met een geschiedenis die 238 jaar -want gesticht in 1785- terug gaat in de tijd, zijn extensieve knowhow en onnavolgbare pioniersgeest is Piper-Heidsieck, eigendom van de Franse Société Européenne de Participations Industrielles (EPI) , het meest bekroonde Champagnehuis van de eeuw. Sinds begin van deze eeuw werd het immers al negen keer door de jury van de International Wine Challenge onderscheiden met de prestigieuze titel van ‘Sparkling Winemaker of the Year’. Piper-Heidsieck wordt in meer dan 100 landen gedronken, en om de 8 seconden wordt er ergens ter wereld een fles Piper-Heidsieck ontkurkt.

Het is altijd een onderdeel geweest van de filosofie van ­Piper-Heidsieck om te blijven innoveren en verbeteren. De drang om te ondernemen, te durven en jezelf te overtreffen, dat was en is nog steeds de drijfveer voor elke generatie die er aan het hoofd staat. Dat bewijzen ze ook met het Essentiel gamma.

Het Champagnehuis heeft in de loop der jaren dan ook een stevige internationale reputatie opgebouwd en spreekt al eeuwenlang tot de verbeelding. Van Marie-Antoinette, de muze van Heidsieck die er bij haar eerste slok verliefd op werd, over de klanten van de speakeasy bars tijdens de Drooglegging, tot ­Marilyn Monroe die zei elke ochtend te ontwaken met een glas Piper-Heidsieck, nadat ze de avond voordien ingedommeld was met een Chanel 5 parfum…

“We zijn tot op vandaag gelinkt aan cinema, aldus Kjell Dursin, Brand Manager Piper-Heidsieck bij Maxxium Belux. Daar hebben we nog een stevig patronage in. ­Piper-Heidsieck was in 1933 ook het eerste Champagne huis dat de techniek van product placement toepaste in een langspeelfilm, met name ‘Sons of the Desert’ met Laurel en Hardy.

Piper-Heidsieck blijft elke dag nog investeren om de kwaliteit en de authenticiteit van zijn wijnen te verbeteren. Een aanpak die de wijngaarden al een dubbele certificering opleverde, met name deze van ‘Viticulture Durable en Champagne’ en van ‘Haute Valeur Environnementale*.

Anno 2023 blijft het Champagnehuis bestaande conventies uitdagen, waarmee het trouw blijft aan zijn eigen innovatieve natuur en identiteit. Dat bewijst ook de ontwikkeling van de Essentiel-serie, een collectie fijne en complexe cuvées die de gastronomische ervaring naar een hoger niveau tilt, en dan wel omdat ze goed combineren met culinaire gerechten. Daarom werden de Essentiel champagnes ook specifiek ontworpen voor toprestaurants en wijnhandelaren, en zijn ze ook de belichaming van een streven naar excellentie en duurzaamheid.

De collectie bestaat uit een wonderlijk trio: Essentiel (een champagne voor fijnproevers met subtiele noten van pruim, brioche, pompelmoes en honing), ­Essentiel Blanc de Blancs (een frisse champagne met minerale aroma’s op basis van Chardonnay), en Essentiel By, waarbij het Huis een select clubje van restaurants en sommeliers waarmee het samenwerkt, de kans geeft om hun individuele ­Essentiel by Cuvée te ontwerpen. Een eigen creatie die de essentie van hun zaak weerspiegelt én een toegevoegde waarde op de menukaart vormt.

Piper-Heidsieck heeft ook al flinke stappen vooruit gezet op het vlak van duurzaamheid. In 2022 werd, als enig bedrijf in de wijnwereld, het B Corp certificaat in de wacht gesleept, waarmee het Huis haar politiek van maatschappelijk verantwoord ondernemen beloond zag. Tegen 2025 wil het Huis ook het elektriciteitsverbruik met 40% doen afnemen.

Essentiel Blanc de Noirs is de eerste champagne van het huis die voor 100% gemaakt is van duurzame druiven. Voordien werkte ­Piper-Heidsieck ook al met duurzame druiven, maar niet voor 100% en nog niet voor alle wijnen. Het is overigens de bedoeling om tegen 2030 voor het volledige gamma naar duurzame druiven over te schakelen.

Maxxium Belux, verdeler van het Piper-Heidsieck gamma in ons land, zal met het Essentiel gamma aanwezig zijn tijdens de komende editie van de Horeca Expo vakbeurs in Gent, die doorgaat van 19 t.e.m. 22 november, en meer bepaald op Chef’s Place.

Voor meer info, surf naar www.maxxiumbelux.be.

[ Danny Verheyden ]