Van 14 tot 17 januari 2025 vindt, op de site van Messe Frankfurt, Heimtextil plaats, de belangrijkste mondiale vakbeurs voor huis- en contracttextiel, en textieldesign.

Er hebben reeds 2.900 standhouders uit 60 landen hun aanwezigheid bevestigd op Heimtextil. Ze zullen er focussen op nieuwe trends en collecties, innovatieve materialen en textieloplossingen. Het in Milaan gebaseerde designplatform Alcoba zal, en dit voor het eerst op de Heimtextil vakbeurs, de actuele trends in textiel en de duurzame, visionaire en progressieve ontwikkelingen hieromtrent belichten. Ook de wereldbekende designer en architecte Patricia Urquiola tekent present.

In samenwerking met Ragolle Rugs en de beroepsvereniging Fedustria wordt er ook een nieuwe ‘Belgium Textiles’ zone ontwikkeld, geconcentreerd rond 15 welbekende Belgische tapijtbedrijven die een gezamenlijke presentatie zullen geven.

Hoteliers die geïnteresseerd zijn in bedden en beddengoed kunnen terecht in de The Smart Bedding sectie in hall 11.0, het centrale platform voor innovatieve slaapsystemen, beddengoed en dekbedden, dekens en matrassen.

Het aantal standhouders uit de tapijtindustrie, te vinden in Hall 5.0, verdubbelt ten opzichte vorig jaar. Heimtexil wordt meer en meer hét centrale mondiale knooppunt voor de tapijtenwereld.

 “Onze sector wordt geconfronteerd met snelle consumptiepatronen en een wegwerpcultuur, maar mede door de Europese Grean Deal dienen we prioritair te opteren voor een duurzame, geconnecteerde en transparante toekomst, zo schetst marketing communicatiedirectrice Yvonne Seifert het kader waarin Heimtextil zal plaatsvinden. Vele bedrijven gebruiken te pas en te onpas termen zoals duurzaam en circulair, wat maakt dat het Europese parlement campagne voert voor meer traceerbaarheid in de toeleveringsketen. Vanuit de Verenigde Naties is er ook een vraag om meer labels te gaan invoeren. En er zullen ook strengere regels komen, op Europees niveau, op het vlak van recyclage van textiel, en dus ook in België.

Als organisator stellen wij ons ook de vraag hoe wij de textielmarkt kunnen bijstaan. Daarom wordt Heimtextil ook opgevat als een ‘free thinking platform’, waarbij we o.a. nagaan hoe we ons kunnen wapenen tegen toekomstige crisissen; 89% van de bedrijven vindt dit dé uitdaging van de toekomst.  Uit onderzoek blijkt ook dat 1 op 3 consumenten veel belang echt aan duurzaamheid. De prijs blijft uiteraard een (zeer) belangrijk element, maar ook de kwaliteit van het product. Bij Heimtextil vindt de bezoeker alle keuzemogelijkheden onder één dak”.

Voor meer info, surf naar www.heimtextil.messefrankfurt.com, www.texpertise-network.com, www.belgiantextiles.com en www.fedustria.be

 (DV)