Onder het motto ‘Discover The Taste of Tomorrow’, met op maat gemaakte concepten én een nieuwe look&feel gaat van 16 t.e.m. 18 maart 2025 de volgende editie door van ProWein in Düsseldorf, de belangrijkste wijnbeurs ter wereld.

Ook de internationale beurswereld ervaart de hedendaagse problematiek van stijgende kosten, het op hol slaande klimaat, de dalende wijnconsumptie enz. Resultaat: ProWein comprimeert de ruim 5.500 standhouders, afkomstig uit een 6Otal landen, van 13 naar 11 beurshallen.

“Het doel van ProWein is, onder andere, om de sector blijvend te motiveren, en om een belangrijk networking event aan te bieden. Op 3 dagen tijd kan je er dan ook de mondiale wijnwereld leren kennen”, aldus directeur Peter Schmitz.

Concreet ziet de hallenstructuur voor ProWein 2025 er als volgt uit:

  • Hallen 1 en 4: Duitsland
  • Hal 5: ProSpirits
  • Hal 7.0: Trendshow ‘same but different’
  • Hal 9: Portugal & andere Europese landen
  • Hal 10: Frankrijk
  • Hal 11: Spanje
  • Hal 12: Overzeese gebieden
  • Hallen 15 en 16: Italië
  • Hal 17: Griekenland & Oostenrijk

Verder zijn er ook een aantal nieuwigheden, zoals de introductie van het ProWein Business Forum. Tijdens het Masterclass Forum zal je kennis kunnen maken met minder bekende wijnen. Zo neemt Polen voor de eerste maal deel aan ProWein.

“We noteren een toenemende belangstelling vanuit Oost-Europa in zijn geheel, met landen als Slovenië, Roemenië enz. Eveneens opvallend in het stijgende aandeel van de sterke dranken. Voor dit ProSpirits segment, dat pas voor de tweede keer aangeboden wordt, tekenen meer dan 400 fabrikanten uit een 40tal landen present in hall 5, die een specifieke “bar” look zal hebben. We hebben zelfs een wachtlijst moeten aanleggen”, vervolgt Peter Schmitz.

Op 14 januari 2025 wordt ook de inhoud bekend van de ProWein Business Talks die tijdens de beurs georganiseerd zullen worden, en dit onder leiding van de gerenommeerde Duitse professor Simone Loose, Head of the Institute of Wine and Beverage Business Research in Frankfurt. Er zijn ook speciale ‘Trends in het glas’ tastings onder ISW-vlag.

Hét handelsmerk van ProWein is sowieso de focus op actuele trends. Naast ProSpirits is er bv. ook ProWein Zero, een thema dat 3 jaar geleden vrijwel geen rol speelde in de branche, maar ondertussen door ProWein opgepakt werd. Packaging & Design is een vergelijkbaar onderwerp, met aandacht voor alternatieve verpakkingen met producten zoals PET-wijnflessen of recyclebare aluminium blikjes.

Tot slot zijn er nog een aantal themawerelden, zoals ‘urban gastronomy by #asktoni & ProWein’, de Champagne-lounge en de bijbehorende guided tour ‘Champagne for the future’. Ook op zakelijke thema’s, zoals AI en duurzaamheid wordt door ProWein proactief de nadruk gelegd. Voor wie het allemaal goed wil voorbereiden: er wordt ook gewerkt aan een nieuw online afsprakensysteem.

Vanuit ons land nemen een tiental standhouders deel, waaronder het Wijnkasteel Genoels-Elderen. Er zijn ook 4 Luxemburgse standhouders.

Met een aandeel van 6% staat ons land, samen met Italië, op de tweede plaats (na thuisland Duitsland uiteraard) in de ranking van Europese bezoekerslanden. Nederland spant de kroon met een aandeel van 12%.

Voor meer info, surf naar de vernieuwde website  www.prowein.com

(dv)