De hele wereld kwam bijeen op de beurs in Milaan, die in het teken van innovatie en kwaliteit stond. De meest opvallende trend is het combineren van ingrediënten en knowhow van verschillende geografische herkomst om nieuwe producten te verkrijgen. En aandacht voor gezondheid en duurzaamheid speelt voortaan ook een belangrijke rol.

TuttoFood bleek een zeer lucratieve afspraak voor professionals, producenten en kopers van food & beverage. Zij kwamen vier dagen bijeen op de Fiera Milano om de innovaties in de wereldwijde voedingssector te ontdekken. En hoewel Italiaanse producten nog steeds overheersen, groeit de aanwezigheid van buitenlandse exposanten, omdat ze weten dat kopers uit de hele wereld naar Milaan komen om de innovaties en kwaliteit te ontdekken.

Alle segmenten van food&beverage waren zeer goed vertegenwoordigd, behalve die van wijn, omdat de vakbeurs Vinitaly op hetzelfde moment plaatsvond in Verona, zoals Paola Sarco, Exhibition Manager van TuttoFood, ons uitlegde: ‘Sommige beurzen voor voeding en dranken bestaan al meer dan honderd jaar, terwijl dit pas onze achtste editie is. Onze prioriteit is dus om te groeien in termen van internationale aanwezigheid van zowel exposanten als kopers, en om ons steeds meer te onderscheiden als een beurs die zich onderscheidt door het feit dat je hier alle innovaties in de voedings- en drankensector kunt vinden. Wijn is geen sector waar TuttoFood zich op richt, althans voorlopig niet, juist omdat er al zoveel gespecialiseerde evenementen voor bestaan. Dit jaar werd de sterkste groei opgetekend in de segmenten grocery, seafood en frozen.’

Hier zijn enkele trends die we op de beurs hebben opgepikt

Allereerst een mix van ingrediënten en knowhow die leidt tot enkele zeer originele aanbiedingen zoals ‘asian food made in Italy’, een oosterse keuken maar op basis van Italiaanse ingrediënten en geproduceerd in Italië. We hebben bijvoorbeeld Chinese ravioli geproefd die door een Italiaans-Chinees bedrijf in Fermo, in de regio Marche, wordt gemaakt met Italiaanse tarwe, dunnere pasta en beetgaar wordt bereid. Je verliest een beetje van de authenticiteit, maar de smaakbeleving is dat je het beste van twee werelden proeft. Of, integendeel, bereidingen in Italiaanse stijl, zoals fijne vleeswaren of vleespastei, maar dan van vlees van wilde zebra’s en krokodillen die in Zuid-Afrika en Zimbabwe op soja worden gefokt. Bijzonder lekker is Zebraola, een bresaola van zebra. Twee voorbeelden die getuigen van een ‘fusion’-trend, maar dan wel volgens de voedingstradities die in de loop der eeuwen in de verschillende culturen zijn ontstaan.

Het aspect gezondheid, ook een belangrijke trend op de beurs, leidt tot de productie van zwarte buffelmozzarella met plantaardige houtskool, gepresenteerd als beter verteerbaar, en alcoholvrije dranken, om maar een paar voorbeelden te noemen. Het segment van zero & low alcohol kent een gestage groei in tegenstelling tot dat van alcoholvrije wijn.

Een beurs in Italië moet uiteraard veel ruimte laten voor pasta en pizza, met een scala aan verschillende soorten meel en formaten. We hebben ook veel aanbiedingen ontdekt met peulvruchten als alternatief voor tarwe. In het segment pasta&pizza heeft diepvriesvoeding de wind mee. De kwaliteit ervan wordt elk jaar beter en er komen steeds meer gezonde kant-en-klaarmaaltijden op basis van granen en groenten.

TuttoFood verwelkomde ook een aantal producenten van Italiaanse vleeswaren en kazen, evenals vele koffiemerken, die een oneindige reeks smaken aanbieden.

Het segment vlees&vis van TuttoFood is een van de meest gemondialiseerde en er wordt veel aandacht besteed aan de traceerbaarheid, de herkomst en de milieueffecten van de productie, het dierenwelzijn, het diervoeder en andere gebruikte stoffen. Ook de aandacht voor duurzaamheid kent een sterke groei en het is duidelijk dat TuttoFood daar ook een stokpaardje van heeft gemaakt.

(AT)