Met de lancering van een mousserende wijn op basis van de chenin blanc druif, een nieuwe huisstijl, een nieuw logo en de herstart van de zomerbar zet Lodewijk Waes de 20ste verjaardag van het Wijndomein Waes in Zwijnaarde extra in de verf.
Twintig jaar geleden behoorde Lodewijk Waes, Brugs advocaat in hoofdberoep, tot de vijf eerste Belgen die op professionele basis wijn gingen verbouwen. Anno 2025 produceert hij 15.000 wijnflessen per jaar, en is hij ook opgeklommen tot voorzitter van de Belgische Wijnbouwers, vzw die onlangs BelBul, het nieuwe label voor Belgische mousserende wijnen, boven de doopvont hield.
“Ondertussen zijn er zo’n 300 wijndomeinen in ons land, wat maakt dat Belgische wijnen steeds meer aan reputatie en kwaliteit winnen, zo stelt hij. Als pionier blijf ik in dat mooie groeiverhaal toch eigenzinnig mijn eigen weg volgen. Zo ben ik voorlopig de enige Belgische wijnbouwer die zich waagt aan de chenin blanc druif, die vooral in de Loire streek en in Zuid-Afrika voorkomt. En met succes, want mijn eerste mousserende wijn, onze Waes Brut, zorgde er voor dat we voor het eerst met vier wijnen in de Gault&Millau wijngids opgenomen werden. Met Waes Goud behoort ook een witte wijn op basis van de chenin blanc druif tot het gamma”.
Lodewijk Waes: “70% van onze productie gaat richting Horeca”
Voor Lodewijk Waes is de klim naar vier wijnen in de gids een zoveelste ijkpunt. “Vorig jaar wonnen we bij de verkiezing “Beste Belgische Wijn” goud met onze ‘Waes Goud’, zo vervolgt hij. Onze ‘Waes Brut’ die nu de ‘Gault&Millau’ haalt, won er zilver. Ook in de jaren daarvoor mochten we ons vaak de winnaar noemen in tal van wedstrijden.”
Het wijndomein herstart ook het ‘Pop-up zomerbar’ concept. Elk weekend kan je midden in de wijngaard genieten van de zes wijnen die het huis vandaag produceert, inclusief de twee chenin blanc wijnen. De zomerbar is tot eind augustus open op vrijdag van 17u, en op zaterdag en zondag vanaf 14u. Bij regenweer wordt een eventuele sluiting gemeld via sociale media.
Daarnaast zal ook het aantal rondleidingen opgevoerd worden. De 2 uur durende rondleiding op het domein, waarbij je ook kennis maakt met werken van enkele Belgische kunstenaars zoals James Ensor en beeldhouwer George Minne, kost 35€ per persoon, inclusief een degustatie van 5 wijnen.
Toekomstgericht zal Wijndomein Waes het boutique winery concept, waarbij de nadruk ligt op kleinschaligheid en kwaliteit, blijven handhaven.
“20 jaar geleden begonnen met een kleine halve hectare, beschikken we thans over 4 wijnvelden verspreid over 4 hectare. We willen wijnen blijven produceren waarvan de consument versteld staat dat ze van Belgische bodem zijn. Daarom ook zal je onze wijnen niet meteen in de retail vinden, maar wel bij gespecialiseerde wijnhandelaars. 70% van onze productie gaat dan ook richting horeca”.
Het onlangs gelanceerde BelBul label doet het overigens goed in Belgische wijnmiddens.
“Onlangs gestart met 22 grote domeinen mochten we ondertussen al een 20tal lopende aanvragen ontvangen, met vooral vanuit Wallonië grote interesse”, aldus nog Lodewijk Waes.
Voor meer info, surf naar www.wijndomeinwaes.be en www.belgischewijnbouwers.be
(DV)