Met Belgische bieren en wijnen

De 63ste editie van de horecavakbeurzen BBB en Folie Culinaire in Maastricht resulteerden in een groeiend aantal bezoekers: 14.222 tegen 13.912 in 2016. Volgens de ruim 400 standhouders lag het professionele niveau van de bezoekers dit jaar beduidend hoger. BBB Maastricht groeit steeds meer uit tot een kenniscentrum voor de gastronomie in de Benelux gedurende het hele jaar. Zo tekende BBB een samenwerkingscontract met StiBON Bieropleidingen die de erkende bieropleiding nu ook in Maastricht aanbiedt.

Wedstrijden

Kookwedstrijden trekken op de BBB altijd veel publiek. Hoogtepunt van Cooking Mania was dit jaar een driegangenmenu samengesteld uit streekproducten, afkomstig uit de Euregio Maas-Rijn. Sommige ingrediënten (zoals de eenden uit Baelen) verrasten ook de juryleden. Daarnaast waren er veel producten uit eigen tuin.

Winnaar Herman Cooijmans, chef van het meer dan een eeuw oude Juliana in Valkenburg aan de Geul, kreeg onder andere een studiereis naar Italië.

Rens Trommelen van Restaurant NR. 11 uit Leidschendam won de VanDrie kalfsvlees kookwedstrijd. Peter Oreel van De Oesterij in Yerseke won het Nederlands kampioenschap oestersteken als beste van 12 finalisten. Hij gaat naar het wereldkampioenschap oestersteken in China.

De 14de Columbus Trophy voor een succesvolle startende toeleverancier naar de gastvrijheidsindustrie ging naar Nonso Chukwuma van Chooka uit Frankrijk. Chooka is een gezonde kruidenthee zonder toegevoegde geur- en smaakstoffen, die ook kan worden gebruikt in cocktails.

In totaal waren er gedurende de drie beursdagen 125 demonstraties, wedstrijden, proeverijen en workshops.

 

 

Dit is Belgisch…

Opvallend was de grote toename in het aanbod van bieren en wijnen. Op biergebied speelt Nederland een steeds grote rol, maar ook België was volop aanwezig, onder andere met het in 2015 in Maasmechelen opgerichte Kompel Bier. Frederic Fabry: “We refereren aan het mijnwerkersverleden en dat spreekt zowel Belgische als Nederlandse Limburgers aan. Deze beurs, we staan er voor het eerst, is een must voor ons. We zijn zeer tevreden. Onze vier bieren, Bovengronds, Ondergronds, Kriek en Bellefleur slaan aan.”

Voor Brugse Zot is Nederland goed voor 25% van de omzet. Patrick Tilly: “We zijn sinds 2005 actief in Nederland. De eerste tien jaar verzorgde Heineken hier onze distributie, nu zijn we voor iedereen beschikbaar. Het verhaal over de 3,5 kilometer lange bierleiding door Brugge haalde in Nederland alle nieuwsmedia en dat merken we. Wij mogen daarom niet ontbreken op deze beurs.”

Allied Vintners uit Zwijndrecht presenteerde het nieuwe concept FFLIP. Horecaondernemers kunnen ruim duizend wijnen uit de hele wereld aanbieden aan hun gasten voor thuisverbruik. De wijnen worden bij de besteller thuisbezorgd en de horecaondernemer krijgt commissie. Maurice Nelissen van VinoVersa wijnen in Geleen biedt de service aan: “De horecaondernemer kan wijnen uit zijn eigen assortiment aanbieden, maar dat hoeft niet. Hij kan dat ook exclusief houden en het overige uit onze collectie aanbieden en dat bijvoorbeeld ondersteunen met een proeverij in de eigen zaak. De reacties op de BBB zijn erg positief.”

 

www.bbbmaastricht.nl