België zal zijn troeven uitspelen tijdens de Belgian Food & Drinks Week, die van 9 tot 12 juni plaatsvindt op de Wereldtentoonstelling in Osaka. Dit initiatief van BelExpo en Fevia, de federatie van de Belgische voedingsindustrie, kadert in de themaweek van de expo: “Necessities of Life: Food, Clothing and Shelter”. Gedurende vier dagen zal België zijn expertise op het vlak van voeding en gezondheid in de kijker zetten, samen met zijn gevarieerde en wereldbekende gastronomische cultuur. Aan de hand van proeverijen, presentaties en interactieve ervaringen zal het Belgische Paviljoen aantonen waarom België erkend wordt als een wereldleider in voeding en dranken.

Belgische voeding & dranken erg populair in Japan

Belgische voeding en dranken kennen een sterke reputatie in Japan, waar ‘Belgisch’ synoniem staat voor kwaliteitsvol, betrouwbaar en vakkundig. Producten zoals bier, frietjes en diepvriesgroenten hebben een sterke reputatie. Terwijl chocolade en koekjes dan weer bijzonder populair zijn tijdens de traditionele Japanse geschenkseizoenen: ochugen (zomer) en oseibo (eindejaar). 

De 5de overzeese exportmarkt kan wel een boost gebruiken

De Belgische voedingsindustrie is sterk exportgericht; de helft van haar omzet komt namelijk uit internationale handel. Hoewel Japan ooit de op één na grootste exportbestemming buiten Europa was, is het land de afgelopen jaren ingehaald door sneller groeiende markten. Japan is momenteel de vijfde grootste overzeese exportmarkt van België, na de Verenigde Staten, Saoedi-Arabië, China en Australië. Toch blijft het een mature en veelbelovende markt met nog heel wat onbenut potentieel. Met het doel om de bilaterale handelsrelaties verder te verdiepen, neemt een delegatie van Belgische voedings- en drankenbedrijven deel aan de expo op wereldniveau.

Tijdens hun officiële bezoek aan Japan zullen Hunne Koninklijke Hoogheden Prinses Astrid en Prins Lorenz zullen deelnemen aan het Belgische food & drink-programma in het Belgische Paviljoen, en zo de blijvende inzet van België ten aanzien van de Japanse markt steunen.

Belgian Food & Drinks Week

Met een plantaardige lunch, een showcase over alcoholvrije dranken en een seminarie over traceerbaarheid in de chocoladeketen, demonstreert België zijn toewijding aan gezondheid, duurzaamheid en innovatie. Initiatieven zoals de ‘We’re Smart World Future Awards’ versterken bovendien de inzet van ons land voor verantwoorde voedingsproductie en -consumptie.