Zoals elk jaar staan de eerste mooie dagen van het jaar synoniem voor de terugkeer van het buiten grillen. De fabrikanten van het materiaal innoveren en de restauranthouders bieden steeds aantrekkelijkere BBQ-pakketten aan.  Het moment om de nieuwigheden van deze zomer te bekijken.

Na een enquête onder leveranciers en restaurant­houders hebben we vastgesteld dat steeds meer chefs zich voor de zomer uitrusten met een BBQ. Vaak vertrouwen fabrikanten hun de rol van ambassadeur toe en lenen ze het materiaal uit voor demonstraties en proeverijen in reële situaties. De klanten zijn de eersten die toestromen, de restauranthouders zijn blij dat ze het materiaal kunnen testen alvorens het te kopen en de leveranciers zien hun materiaal goed uit de verf komen.

Dat was overigens het geval voor ons afgelopen zomer toen we de MWD Plancha ontdekten tijdens een door APAQ-W georganiseerde BBQ. Deze innovatieve plancha werd gebruikt door voormalig Top Chef-kandidaat Julien Lapraille. Kort daarvoor ontdekten we de BBQ en Green Eggs van de naburige winkel CEMAES bij Comptoir de l’Eau Vive (Erpent). En het afgelopen voorjaar konden we ook het Ierse rundvlees à la plancha bij Maxime Colin in Kraainem smaken en appreciëren.

Zomertrends 2023

In de horecasector is het ook een manier om energiebesparingen te doen, de beste lokale producten aan te bieden en een gepersonaliseerde zomerse sfeer te creëren. Tips van het moment: als u over een mooie buitenruimte beschikt, zorg dan voor een barbecue, een plancha of een brasero waarrond u de bereide producten kunt toelichten. Een leuke grillparty zorgt altijd voor een extra attractie voor uw zaak en een sfeer vol gezelligheid en uitwisselingen.

De meest in het oog springende nieuwigheid die uit onze interviews blijkt, is het ruime assortiment innovatief materiaal dat steeds meer voor de horeca wordt ontworpen. De verscheidenheid aan producten die op die manier kunnen worden bereid, wordt steeds groter, in die mate zelfs dat de traditionele vlees-, gevogelte- en visbarbecues nu zijn vervangen door groenten en fruit. Nieuw is ook dat de chefs van gastronomische restaurants eraan meedoen en zelfs nobele producten als kreeft, rivierkreeft, oesters en lamsvlees bereiden.

Chefs en leveranciers aan het werk

Pierre Résimont, chef-eigenaar van verschillende restaurants in de Naamse regio, heeft ons meer verteld over zijn belangstelling voor koken op vuur.

‘Ik hou van koken op vuur’, zegt hij, ‘en ik gril alle producten in mijn verschillende restaurants. Bij Comptoir de l’Eau Vive zijn we een paar jaar geleden begonnen met het bereiden en roken van onze producten in de Green Egg van de winkel CEMAES aan de overkant. Ik werk met Binchotan, een Japanse witte houtskool. Dat is koolstofvrij, houdt de warmte lang vast en geeft een goede smaak aan het gegrilde product. Dit jaar zijn we begonnen met grillen in de Green de l’Eau Vive, waar Tristan Martin regelmatig bij ons komt werken. We leggen er asperges van bij Stéphane Longlune op de grill van een soort hangende BBQ. Origineel en heerlijk! Ik bereid zelfs hele kreeft en Sisteron lamsvlees op de BBQ. Het bereiden van diverse onverwachte producten op de BBQ is een echte uitdaging. Ik heb ook brasero’s die ik zowel in de zomer als in de winter gebruik bij Eau Vive en Médisey; de mensen zijn er dol op, het is heel gezellig.’

Maxime Colin in Kraainem vertelt ons dat hij niet zonder zijn Green Egg en OFYR BBQ kan. En ook hij bereidt nobele producten zoals scampi’s, Japans Kagoshima rundvlees of lekker Iers rundvlees. ‘Ik werk al jaren met de Green Egg en ook met een OFYR (BBQ, plancha met houtblokken). Zomer en winter rook ik in de Green Egg (eend, boter, forel). Daarmee kan ik veel energiebesparingen doen!

De best verkochte OFYR BBQ plancha

De OFYR is het meest aantrekkelijke nieuwe materiaal, zowel qua kwaliteit als qua esthetiek. In Erpent levert CEMAES hem aan verschillende restaurants in de regio.

‘De OFYR, een plancha op houtvuur, heeft veel succes omdat hij zeer designgericht en gebruiksvriendelijk is’, legt Boris Maes van CEMAES uit. Het houtvuur zit binnenin en de warmte ervan verspreidt zich in het hele product. Hij is verkrijgbaar in verschillende maten, voor particulieren of professionals die zelfs hun logo eraan kunnen toevoegen om hem te personaliseren met het image van hun restaurant. Wij lenen hem soms uit aan een chef, zoals aan Charles Jeandrain (Attablez-vous) of aan een slager uit de regio voor zijn opendeurdag.’

De Green Egg, die gesloten kan worden, heeft het voordeel dat hij als een oven kan worden gebruikt. De temperatuur ervan is gemakkelijk te regelen en de bereiding met draaiende hitte maakt het mogelijk het vlees op hoge temperatuur aan te braden!

En de energiebesparing bij dat alles

Wat energie betreft, is het altijd raadzaam om aandacht te besteden aan de kwaliteit van goede houtskool om een product van hoge kwaliteit optimaal te vergezellen. Een uitstekende Belgische houtskool bijvoorbeeld is onverslaanbaar qua prijs-kwaliteitverhouding.

Een andere nieuwe trend is het gebruik van houtspaanders, wijnrank in stukken en andere soorten hout (appelboom, eikenhouten whiskyvaten enz.) die het gerecht een meer geurige smaak geven.

Made in Belgium, de MWD (Metal Work Design) Plancha

De nieuwste Belgische BBQ, de MWD (Metal Work Design) plancha, is het product van jonge ambachtelijke siersmeden uit de regio van Bergen. ‘Sinds corona is de vraag naar plancha’s sterk toegenomen’, legt een van de beheerders uit. ‘Drie jaar geleden hebben we ons eigen model gecreëerd, dat als enige in Europa een dubbele plancha biedt en voorzien is van alle accessoires. Dat zorgt voor een groter kookoppervlak waardoor verschillende producten tegelijk bereid kunnen worden (vis aan de ene kant, vlees of groenten aan de andere kant enz.) Met dit model kunt u alles bereiden, van aperitiefhapje tot dessert. Verschillende beroemde chefs zijn onze ambassadeurs en mond-tot-mondreclame doet de rest om deze exclusieve creatie, made in Belgium, bekend te maken!

(Joëlle Rochette)