Van een op traditionele familiehotels gebaseerd toerisme is de kusthotellerie geëvolueerd naar een professioneler en year round overnachtingsmodel. “De kust is meer en meer een citytrip bestemming aan het worden”, aldus Xavier Vercaemst, eigenaar en uitbater van C-Hotels. De tijd van een weekje of twee te verblijven aan de kust tijdens de traditionele zomervakantie is voorbij”.

C-Hotels, deel uitmakend van de Flow Hospitality Group, is waarschijnlijk de meest dynamische (en bovendien Belgische) hotelgroep aan de kust momenteel, met een tiental hotels en een 560tal kamers in portfolio. Naast enkele renovaties en uitbreidingen zijn er ook twee nieuwe prestigeprojecten op komst, waaronder het viersterren SKY Hotel, vlakbij het station van Oostende gelegen en goed voor 116 kamers. Het project, dat ook 485 appartementen, handelszaken en kantoren omvat, moet klaar zijn tegen juni 2025.

“Het is de eerste keer in 25 jaar dat er een nieuw hotel gebouwd wordt in Oostende”, aldus Xavier Vercaemst, die destijds als…jobstudent begon in Hotel Excelsior in Middelkerke. “Onze gasten zullen ook gebruik kunnen maken van de SKY bar in de eerste SKY tower en van het Health Center in de tweede SKY tower. In vergelijking met 20 jaar geleden is Oostende veel aantrekkelijker en een year round bestemming geworden, met tal van activiteiten”.

C-Hotels zal ook instaan voor de uitbating van het casinohotel dat tegen het einde van het jaar de deuren opent in Middelkerke. Het casinohotel, waarvan de naam nog niet bekend is, zal een 70tal kamers en 2 private wellness ruimtes aanbieden op wat als één van de meest exclusieve locaties aan de Belgische kust kan bestempeld worden.

“Het is een destination locatie met naast de hotel- en de restaurant-functie ook een wellness én een entertainment-gedeelte. Het hotel wordt ook een architecturale topper en heeft een fantastisch zeezicht”.

De uitbreiding van Hotel Zeegalm in Middelkerke onder de vorm van 14 extra nieuwbouwkamers werd eind april afgewerkt. De totaalrenovatie van Hotel Burlington in Oostende werd begin juni opgeleverd, en eind juni werd met Hotel Rosa ook een nieuw hotel in Oostende in gebruik genomen

“Hotel Rosa is een nieuw concept dat draait om duurzaamheid en de schoonheid van imperfectie, en waarmee we terug naar de basis willen gaan aan de hand van state-of-the-art technieken. Medio juli openden we ook onze eerste brasserie Oport. Die kijkt uit op de jachthaven van Oostende en maakt deel uit van Hotel Burlington” aldus nog Xavier Vercaemst.

Einde juli tenslotte werd de uitbreiding opgeleverd van Hotel Continental in De Panne, en dit onder de vorm van 31 kamers in twee nieuwe gebouwen van drie verdiepingen.

Als er een switch naar een ander model van kusthotellerie ontstaan is, dan hebben de ketenhotels, zoals Accor, daar zeker toe bijgedragen. Sinds de opening van het ibis Styles Zeebrugge zo’n tiental jaar geleden, was de visie voornamelijk gericht op de uitbouw van een aanbod van moderne nieuwbouwhotels in het economy segment, en met een groter volume aan kamers dan de traditionele hotels.

Accor is aan de Belgische kust dan ook vooral een ibis verhaal, en is er aanwezig met 9 hotels. In oktober opent in Bredene een derde ibis Styles hotel op de Europa-site. “De hotels richten zich niet alleen op een toeristisch publiek, maar zeker ook op de zakelijke markten en de meetings & events segmentatie”.

Vlak aan het station van Blankenberge is er ook een Mercure Hotel, mét dakzwembad en net naast het ibis budget gelegen, wat het qua capaciteit tot de grootste verblijfsmogelijkheid van Accor aan de Belgische kust maakt.

“Met ons franchisemodel hebben we, samen met onze partners, de groei naar een nieuwe kusthotellerie gestimuleerd en de Belgische kust ook op de internationale kaart gezet”, aldus Joeri Beusen, Head of Development & Franchise bij Accor Hotels Benelux. “De hotels richten zich dan ook voornamelijk op een toeristisch publiek.”

“We gaan dit jaar ook het effect zien van de spreiding van de zomervakantie in Vlaanderen tegenover Wallonië. Het is ook de bedoeling om de groei van ons netwerk aan de kust verder te ontwikkelen in zowel het budget-, economy- (ibis) als in het middensegment (Novotel of Mercure)”.

(DV)