Met de Food At Work Ecotrophelia Awards daagt de Belgische voedingsindustrie studenten om een innovatief en duurzaam product te ontwikkelen, dat in de toekomst misschien in onze winkelrekken zal liggen,”. De 15 deelnemende jongerenteams mikken daarbij opvallend vaak op evenwichtige tussendoortjes die ze gemakkelijk en snel kunnen eten. Zo creëerde het winnende team van de Université Catholique de Louvain met Apéronia een smaakvol aperitief duo van dip en crackers op basis van aroniabessen die bijdragen tot een goede cardiovasculaire conditie.

Dagelijks 3500 openstaande vacatures 

De VDAB en Forem ontvangen jaarlijks gemiddeld 20.000 vacatures rechtstreeks van voedingsbedrijven, ofwel een 100-tal nieuwe vacatures per dag.  “De krapte op de arbeidsmarkt blijft een structurele uitdaging voor onze bedrijven. Als sector willen wij jongeren laten voelen dat zij in de voedingsindustrie zelf de voeding van morgen mee kunnen vormgeven. Dat doen we onder andere met de Food At Work Ecotrophelia Awards », aldus Anthony Botelberge, voorzitter van Fevia.

De vakjury van de Food At Work Ecotrophelia Awards kende dit jaar de eerste prijs toe aan een team van de Université Catholique de Louvain. Met Apéronia maakte het winnende team een lekker, biologisch aperitief duo van dip en crackers op basis van aroniabessen. De tweede prijs ging naar een team van de Thomas More hogeschool met PROspice, een smaakvolle en duurzame kruidenmix verrijkt met plantaardige eiwitten, die je snel en eenvoudig een voedzame maaltijd biedt. De publieksprijs ging naar CRNCH van UGent met een hartige, crunchy en eiwitrijke topping.

Eerste prijs: Apéronia (Université Catholique de Louvain)

Tweede prijs: PROspice (Thomas More hogeschool)

Healthy snacking, plantaardige oplossingen en minder voedselverlies 

Uit de innovaties die de 15 deelnemende teams aan de Food At Work Ecotrophelia Awards ontwikkelden komen 3 trends naar boven voor de voeding van morgen.

Een eerste opvallende trend is dat de jongeren vaak kiezen voor evenwichtige tussendoortjes die ze op een gemakkelijke en snelle manier en on-the-go kunnen eten.

Een tweede trend, niet enkel bij de jongeren maar ook in de voedingsindustrie zelf, is de focus op producten die de gezondheid bevorderen, vaak op basis van veel groenten en fruit.

Tot slot willen jongeren voedselverlies tegengaan door reststromen uit de voedingsindustrie te hergebruiken. Denk bijvoorbeeld aan oud brood, lelijke groenten of resten van honingraten.

Op zoek naar de ‘food heroes’ van de toekomst 

“De Belgische voedingsindustrie is niet alleen de lekkerste sector, maar met meer dan 100.000 jobs zijn we ook de grootste industriële werkgever van ons land. We merken wel dat onze bedrijven op zoek blijven naar gemotiveerde food heroes. We moedigen dan ook jonge talenten aan om te kiezen voor een boeiende job in de voedingsindustrie waar ze met hun creativiteit verder kunnen bijdragen aan de voeding van morgen”, besluit Bart Buysse, CEO van Fevia en voorzitter van de wedstrijd.