Koffie is en blijft onontbeerlijk voor de beleving in een Horecazaak, en de keuze voor een kwalitatieve koffiemachine die past in het profiel van uw zaak, is dan ook van groot belang. Wij peilden bij een aantal marktspelers naar de actuele tendensen.

Belgen drinken koffie vaker buitenshuis. Uit cijfermateriaal blijkt dat het aantal koffiemomenten buitenshuis (vooral in de Horeca, maar ook op het werk uiteraard) in ons land sneller stijgt (+7%) dan het thuisverbruik van koffie (slechts + 1%).

Ook het koffie-to-go gebeuren, een fenomeen dat je vooral in onze treinstations opmerkt, is de afgelopen jaren sterk toegenomen. Deze trend werd in de markt gezet werd door een keten als Starbucks, en is ondertussen door verschillende andere koffieketens met succes overgenomen. Bij de Starbucks vestiging aan het Centraal Station in Antwerpen-Centraal is het vaak zelfs minutenlang aanschuiven om een bakje troost te kunnen verkrijgen…

Het klassieke beeld van de gemiddeld ‘oudere’ koffiegebruiker heeft ook plaats gemaakt voor een jonger profiel, dat op zoek is naar bijzondere koffiebelevingen en ook meegaat in de technologische ontwikkelingen die zich steeds meer voordoen in de koffiebranche.

Wie een goede ‘koffie ambiance’ in zijn Horecazaak wil creëren, dient dus een goed overwogen keuze te maken bij de aankoop van een koffiemachine.

Hillewaert is één van de topspelers op de Belgische markt van koffiemachines. Welke tendensen merken zij op in de keuze van het type koffiemachine?

“De traditionele espressomachines hebben het moeilijk, zo stelt Oliver Van de Voorde, Accountmanager Belux. Klanten verkiezen de “makkelijke” oplossing van een volautomatisch toestel. Dit is deels te verklaren door het manco aan geschoold personeel, en deels door de constante kwaliteit van de volautomatische toestellen. Jammer genoeg gaat dit ten koste van het authentieke aspect van het malen van de koffie in de zaak, en van het transformeren van de boon tot in de tas”.

Zijn er innovaties vanuit de hoek van de leveranciers?

“Je merkt wel dat er meer en meer vraag naar plantaardige alternatieven begint te komen. Hier spelen wij op in door op onze volautomaten van Franke de S3–autosteam te plaatsen (optioneel), of de dual-milk koeling. Bij de manuele machines, genre Faema President, lossen we dit op met de Cold_Touch Milk4 Autosteam”.

Hoe slaat het Mytico toestel aan op de Belgische Horecamarkt?

“Klanten die voor de Mytico gekozen hebben, zijn alvast zeer tevreden met hun aankoop. Het is de nieuwste generatie van hybride-toestellen. Noem het de perfecte kruising tussen de manuele en volautomatische machines. Wil je graag toch nog een beetje de flair hebben om zelf je cappuccino met latte-art te voorzien, dan kunnen we met de S3 de instellingen aanpassen naar temperatuur, en lucht toevoegen, waardoor we de dikte van het melkschuim kunnen aanpassen. Zo kan zelfs een niet-barista een cappuccino met latte-art aanbieden. En: klanten die bij ons een halfautomaat kopen, krijgen de tips en tricks om alles uit hun toestel te halen”.

Bij Miko Coffee Services wijst men op het toenemend belang van telemetrie.

“Dankzij telemetrie kan men het toestel van op afstand monitoren en aan rapportage doen, aldus Kim Van Rossem, sales manager Miko Coffee Services. Wij moedigen het activeren van de telemetrie optie vooral bij onze top range toestellen fors aan. Op die manier kunnen we de klant immers op korte termijn bijstaan bij eventuele technische problemen en aan de klant de nodige inzichten verschaffen over de populariteit van bepaalde bereidingen op de koffiekaart.

In bepaalde marktsegmenten wordt ook de circulariteit van de gebruikte onderdelen belangrijker”.

Een andere trend is de toenemende populariteit van koude koffie en koffie met melkbereidingen.

“Deze trend, die al veel langer aan de gang is in de USA, Groot-Brittannië, China e.a., wint nu ook stilaan in ons land aan populariteit. De grotere spelers zetten ook volop in op de mogelijkheid om met meerdere melksoorten te kunnen werken; ook vegan hoort daar bij”.

Lanceren jullie nieuwigheden dit jaar?

“Onze nieuwste telg in de Eversys familie, de Legacy, kunnen we voortaan uitrusten met 4 molens, waardoor we de keuzemogelijkheden op hetzelfde toestel fors kunnen uitbreiden op hetzelfde toestel. Ook de vegan melk optie is geactiveerd op onze Eversys toestellen.

We testen momenteel ook een toestel dat voor verse melkbereidingen gebruikt maakt van “Bag in Box” melk, zodat we het gebruiksgemak voor de eindklant kunnen verhogen.

Daarnaast worden er ook slimme waterfilters gelanceerd die online kunnen opgevolgd worden. Dit kan voordelen opleveren voor de kwaliteitsopvolging en de planning van de technische dienst. Onze huisbarista staat tevens steeds paraat om nieuwe klanten de basics van een goede koffiebereiding aan te leren en de skills van de ervaren Horeca ondernemers continu bij te schaven”.

Bij Miko valt ook de toenemende tendens naar “Chinese” merken van volautomaten op.

“Dit zien we vooral in locaties waar er prijsdruk heerst. Gebruikers moeten zich wel realiseren dat er een kans bestaat dat ze moeten inboeten op de functionaliteit en de verwachte levensduurte van deze toesteltypes”.

Charles Liégeois viert dit jaar zijn 70ste verjaardag. Het wordt vooral uitkijken naar de introductie in mei aanstaande van een koffie academie.

“Onze koffie academie zal waarschijnlijk de best uitgeruste van het land zijn, aldus Marketing & Communication Manager ­Christophe Deharre. De cursussen zullen zich gaandeweg richten op onze personeelsleden, klanten, professionals, hotelscholen en koffieliefhebbers”.

Ook vanuit de leveranciers zijn er een aantal innovaties.

“De innovaties situeren zich voornamelijk bij de high-end machines waar de technologie steeds meer met mekaar verbonden is, zoals bv. de verbinding op afstand om het verbruik en de staat van de machine te analyseren, maar bv. ook tussen de machine en de molens onderling, met als doel continue maalaanpassingen gedurende de dag te realiseren, en het gebruik/slijtage van de machine te checken”.

Zelf plannen wij ook een assortiment van kleine volautomatische machines enerzijds en high-end machines anderzijds te introduceren”.

[ Danny Verheyden ]