Tijdens de Beer Awards, een jaarlijkse digitale wedstrijd die bij de jongste editie een recordaantal van meer dan 53.000 digitale stemmen mocht registreren,  werd Sportzot van de Brugse brouwerij De Halve Maan voor de tweede opeenvolgende keer bekroond met een gouden medaille in de categorie ‘Alcoholvrije Bieren’.

Brouwerij De Halve Maan bracht Sportzot in 2018 op de markt. Sindsdien is het bier aan een steile opgang bezig, met jaarlijks sterke groeicijfers.

“Onze hoofdfocus ligt altijd op de smaak en de kwaliteit van het bier, aldus managing director van de brouwerij Xavier Vanneste. We wilden een speciaalbier ontwikkelen dat niet zoet is, wat bij vele alcoholvrije dranken wel het geval is, maar wel een echte biersmaak heeft, met de typisch hoppige en subtiele, licht bittere toetsen die onze bieren typeren.”

Brouwerij De Halve Maan ontwikkelde een unieke techniek voor de productie van het alcoholvrije bier.

“De dealcoholisatie gebeurt met speciale membraanfilters bij lage filtratietemperaturen van ongeveer 10 tot 15 °C.”, aldus hoofdbrouwer Frederik Verstringe. Tijdens dit proces wordt alcohol uit ons basisbier Brugse Zot gefilterd, maar blijven alle andere typische elementen en aroma’s behouden. Alles gebeurt ook op een volledig natuurlijke manier, zonder toevoeging van chemische producten noch smaakversterkers.”

Sportzot ontwikkelde een eigen filosofie, waarbij het individuele atleten uit soms minder bekende sporttakken steunt, van schaatsen tot polsstokspringen, van judo tot BMXen… Zowel extreme sporters (zoals Mathieu Bonne of Jean de Biolley) als Olympische kampioenen (zoals Bart Swings of Yara van Kerkhof) komen daarbij aan bod. Het bier zal ook aanwezig zijn in het Belgian House tijdens de aanstaande Olympische Spelen in Parijs.

Vorig jaar steeg de omzet van Sportzot zelfs met 48%, wat het meteen het snelst groeiende product van de brouwerij maakt. Ook de export wenkt steeds meer.

“Tot nu toe was Sportzot vooral een product dat in België en Nederland succes kent, maar er komt nu ook steeds meer en meer interesse vanuit nieuwe buitenlandse markten. Zo vertrekt in mei de eerste container Sportzot naar de Verenigde Staten”, aldus nog Xavier Vanneste.

Ook uit cijfers van de Belgian Brewers blijkt dat het alcoholvrije biersegment in België blijft groeien.

“Het aanbod en het volume van alcoholvrije Belgische bieren stijgt, en ook steeds meer bij speciale bieren, daar waar het vroeger vooral over alcoholvrije pilsbieren ging, aldus Krishan Maudgal, CEO Belgian Brewers.  In België mag alcoholvrij tot 0,5% vol% bevatten. Alleen wanneer er op het label 0,0% staat, zit er helemaal geen alcohol in”.

(dv)