Sinds de lancering in 2009 is Top Chef uitgegroeid tot het meest bekeken culinaire programma van RTL tvi. Over de jaren heen heeft Top Chef zowel doorsnee-kijkers als de gourmands onder ons weten te inspireren, en dat zal in de toekomst niet anders zijn.

De internationale TV-kookwedstrijd Top Chef is een door RTL tvi aangekochte format van het Franse tv station M6. De Belgische deelnemers die door de jaren heen het verst konden doorstoten in het programma, waren Mallory Gabsi, die in 2020 kon doorstoten naar de halve finale, en Arnaud Delvenne, die in 2022 de finale haalde. Beide chefs zijn ondertussen actief in de Parijse gastronomische scène.

Onlangs bracht RTL tvi een groot deel (16) van de 26 Belgische chefs die sinds 2009 in het programma te zien waren, samen voor een uitbundig verjaardagsevent in de Fox Food Market, gelegen op het gelijkvloers van het voormalige hoofdkantoor van de Royale Belge in Watermaal-Bosvoorde. De chef van dienst was George Bagdhi Sar, de Armeense chef van Syrische afkomst en o.a. bekend van de 3 My Tannour restaurants in Brussel. In de Fox Food Market is hij momenteel aanwezig met het pop-up restaurant Chiche, waar hij elke donderdagavond Levantijnse, op houtskool bereide brochettes van vlees en groenten serveert.

Een van de kandidaten van het 15de seizoen van Top Chef is Pol-Henri Dieu, alias Popol, jonge chef (26) uit Chaumont-Gistoux en aan de slag in het restaurant Vertigo aan de Brusselse Zavel.

“Door de jaren heen is ‘Top Chef’ uitgegroeid tot een fantastisch merk, aldus Guillaume Collard (CEO RTL Belgium) bij de start van het event. Voor ons is het ook zeer belangrijk om content uit te zenden die de kijkers ‘raakt’. We willen nu ook eenmaal kort bij de mensen staan. Ik hou ook van het competitief aspect dat in het programma verwerkt zit. De notoriëteit die we door de jaren heen hebben opgebouwd, hebben we uiteraard te danken aan de deelnemende chefs. Het valt me ook op dat ze de soms typische Belgische bescheidenheid van zich af weten te schudden, en dat ze er in het programma complexloos tegenaan gaan, zonder faalangst. Zij stralen ook écht het gevoel uit dat de Belg graag goed eet en van een goed glas houdt. ‘Top Chef’ is dan ook mijn favoriete uitzending van de programma’s met content die we aankopen”.

Guillaume Collard (CEO RTLBelgium): “Voor ons is het zeer belangrijk om content uit te zenden die de kijkers “raakt”.

Wat zal de toekomst brengen?

“Ik ben alvast fier op het resultaat dat we over al die jaren bereikt hebben, en tegelijkertijd denk ik dat we nog vele mooie jaren voor ons hebben liggen, aldus nog Guillaume Collard. Top Chef is immers de vaandeldrager, op televisueel vlak, van de Belgische gastronomie in het buitenland, en dat willen we zo houden”.

Voor meer info, surf naar www.rtl.be

(dv)