Over tonijn, en Bluefin tonijn in het bijzonder, wordt veel gezegd en geschreven. Recent ging er in Japan nog een Bluefin tonijn van 278 kilo onder hamer voor 3 miljoen euro. De vraag is of de nieuwe eigenaar exact kon achterhalen waar de vis gevangen is en of dit wel op een duurzame manier is gebeurd. Want over het vette smaakvolle tonijnvlees dat in menig (sterren) restaurant wordt geserveerd hangt een schimmige mist van overbevissing en zelfs moderne slavernij. Gelukkig wordt tonijn serveren zonder schuldgevoel een stuk makkelijker dankzij het aanbod van Balfegó Bluefin tonijn op de Belgische markt. We spreken Freddy Bout, eigenaar van Fredimare en distributeur van Balfegó Bluefin tonijn in de Benelux.

Illegale visserij en moderne slavernij

Herken je de vraagstukken rondom overbevissing en het ontbreken van een duidelijk keurmerk als het gaat om Bluefin tonijn? Freddy: ‘Het klopt dat er veel ongeregistreerde tonijn op de markt komt. Het zorg ervoor dat restaurateurs niet met zekerheid kunnen vaststellen hoe de tonijn op hun bord eigenlijk daar terecht is gekomen. En dat gaat ver. Van illegale visserij tot toevoeging van hormonen, kleurstoffen etc. Je hebt werkelijk geen idee. Hieruit is de ook de vraag ontstaan voor duurzame tonijn met een duidelijk beeld van de gehele keten. Van vangst, voeding tot slachten en transport. Een eerlijk en goed product dus. We zijn opzoek gegaan en kwamen in Spanje uit. Bij het familiebedrijf Balfegó onder de rook van Barcelona.’

Alle informatie inzichtelijk

Balfegó lijkt met hun manier van werken uniek in de wereld. Bewezen duurzaam met de mogelijkheid je geleverde tonijn te controleren. Freddy: ‘In de wereld van de visserij is het belangrijk goed je ogen open te houden. Dus ik ben zelf de proef op de som gaan nemen. Simpelweg het hele proces doorlopen samen met de familie. Tijdens de vangst werd het al duidelijk dat men de tonijnvisserij bijzonder serieus neemt. Elke vis werd gemeten, microbiologisch getest en minutieus geïnspecteerd. De data worden direct verwerkt onder toezicht van inspecteurs. En dit blijft men doen tot aan de slachting en het transport, iedere vis wordt geregistreerd in een internationaal systeem. Elke stuk uitgeleverde tonijn kan op deze manier, via een meegeleverde QR-code, herleid worden tot aan de vangst. Met alle tussentijdse verantwoordelijkheden in beeld.’

Sterrenchefs

Een chef kan zijn gasten dus zelf de QR-code laten scannen om te laten zien op welke boot de vis is gevangen, waar hij geleefd heeft, lengte, gewicht, vetpercentages en ga zo maar door. Zonder tussenkomst van allerlei andere partijen. Freddy: ‘Dat klopt, we werken als distributeur, wij mogen zelf geen tonijn snijden, alles gebeurt in Spanje om de keten gesloten te houden. Chefs en restaurateurs bestellen bij ons de tonijn en Balfegó slacht deze binnen 24 uur op bestelling. Alle tonijn wordt dan direct vanuit Spanje op naam van het restaurant verzonden en wij verzorgen de distributie tot in de keuken. We leveren door heel België en Nederland, ongeacht de locatie van de klant. Ik word dagelijks verrast door geïnteresseerde chefs en we schromen ook niet ze allemaal te bezoeken.’

Langoustines

Anderhalf jaar geleden begon mijn horeca avontuur in samenwerking met Jeffrey Laarberg, toen Le Pristine, nu Pure C. Die opzoek was naar top kwaliteit langoustines. Inmiddels leveren wij die dagelijks uit aan heel wat (sterren) chefs van de kust tot in Limburg. Onze focus ligt op een klein aanbod van kwaliteitsproducten, waar we regelmatig iets aan toevoegen. Als het maar goed is. En dat we een klein familiebedrijf zijn maakt ons sterk, snel en betrouwbaar. We houden van korte lijnen en duidelijke communicatie. Ik ben 24/7 bereikbaar en sta graag paraat voor de klant. Daarnaast hebben we een online webshop, je kunt bestellen waar en wanneer je maar wilt.

(publireportage)