Zeker in het zomerseizoen ‘leeft’ een bestemming van grote evenementen. Zo ook in Brussel, waar tijdens de twee laatste weekends van juli minstens 60.000 extra overnachtingen genoteerd werden dankzij het wereldfenomeen dat Tomorrowland ondertussen geworden is.

In vergelijking met juli 2022 steeg de gemiddelde bezettingsgraad van de hotels in onze hoofdstad tijdens de afgelopen maand juli met 1,5% tot 68,7%, zo blijkt uit cijfers van de Brussels Hotels Association, die meer dan 90% van de hotels uit de Brusselse regio (incl. de luchthaven regio) vertegenwoordigt.

Deze gunstige hotelcijfers bevestigen de sinds vorig jaar opgetekende terugkeer van toeristen na de corona crisis. Vooral de Fransen blijken een citytrip naar Brussel steeds meer te appreciëren.

Ook de invloed van grote evenementen mag niet onderschat worden. Zo leverde Tomorrowland tijdens de twee laatste weekends van juli minstens 60.000 extra overnachtingen op voor de Brusselse hotelsector, waardoor de gemiddelde bezettingsgraad tijdens die twee weekends tot boven de 89% uitsteeg.

Ook een aantal concerten in het Koning Boudewijnstadion, waaronder dat van Mylène Farmer,  en de Formule 1-Grand Prix in Spa-Francorchamps droegen bij aan deze positieve evolutie. Vanuit zakelijk oogpunt was er de Europees-Latijns-Amerikaanse EU-Celac-top , waarvoor meer dan 30 buitenlandse regeringsdelegaties present tekenden, naast de 26 andere Europese lidstaten.

Onlangs opende MIX Brussels de deuren.

Opvallend is dat er samen met de stijging van de gemiddelde bezettingsgraad ook een capaciteitstoename van het aantal kamers plaatsvond. In vergelijking met juli vorig jaar biedt de Brusselse hotelsector thans 600 extra kamers aan, afkomstig van o.a. MIX Brussels en The Hoxton.

In dit laatste hotel werd er gekozen voor een “nieuwe” manier om naar een hotel te kijken. 

“Wij positioneren ons als een atypisch hotel dat mikt op een internationaal, jong en Instagram-likend cliënteel dat open staat voor culturele activiteiten allerhande, aldus brand manager Elsa Fralon. Daarom ook waren de Tomorrowland-weekends een volteffer. Daarnaast leggen we zoveel mogelijk de nadruk op het lokale, op alles wat met Brussel te maken heeft. Zo geven we om de drie maanden een andere jonge Brusselse kunstenaar de kans om hier te komen exposeren. We proberen ook zoveel mogelijk met Brusselse merken te werken, teneinde de lokale economie een duwtje in de rug te geven. Op 1 september aanstaande nemen we ook een co-working space in gebruik waarmee we onze ‘open house’ buurtaanpak willen benadrukken; hotelgasten ontvangen hiervoor een gratis dagpas”.

The Hoxton Brussels bewijst ook dat je met originele restaurant-concepten kan scoren in de Brusselse hotellerie. Zowel het Peruaanse Cantina Valentina op het gelijkvloers en de op de rooftop (een must visit op de 22ste verdieping) gelegen Mexicaanse taqueria Tope zijn op korte tijd uitgegroeid tot een culinaire hotspot.

“Liefst 80% van het cliënteel van onze restaurants komt van buiten het hotel, aldus nog Elsa Fralon. Waarmee we bewijzen dat we wel degelijk een bestemming op zich kunnen zijn binnen de bestemming Brussel”, aldus nog Elsa Fralon. 

Toch moet de Brusselse hotelsector nog (meer dan) een spreekwoordelijk tandje bijsteken om tot op het niveau van voor de corona crisis te komen. De gemiddelde bezettingsgraad van 68,7% voor juli 2023 is immers nog altijd 6% verwijderd van het pre-covid-record van juli 2019, toen een 74,7% opgetekend werd. Wait and see.

What’s new? Voor 2024 staat o.a. de langverwachte heropening van het historische Astoria Hotel aan de Koningsstraat, thans onder de naam Corinthia Grand Hotel Astoria, op het programma, in 2025 gevolgd door het Hôtel Métropole dat aan een zoveelste leven begint, en de opening van The Standard, dat deel uitmaakt van Standard Hotels, groep die momenteel over hotels in New York City (2), Miami Beach, Bangkok, Ibiza, Hua Hin, de Malediven en Londen beschikt.  

Ook The Hoxton, waarin Accor participeert, ging onlangs van start in Brussel.

(DV)