Volop de kaart van de Belgische kwaliteit trekken, dat is de filosofie van Jonas Muys, Directeur Horeca Totaal. “We zijn een 100% puur Belgisch bedrijf dat zoveel mogelijk aankoopt in België. De vraag vanuit ons cliënteel naar Belgische producten ligt trouwens enorm hoog, meer dan ooit zelfs. Wij werken zeer goed samen met de lokale landbouwers op de veilingen, en bovendien zit de delivery business écht in ons DNA”. Een portret.

Horecagroothandel Horeca Totaal, dat over twee vestigingen beschikt in Brugge en een in Oostende, nam in augustus vorig jaar een vierde Belgische vestiging in gebruik aan het Houtdok op het Antwerpse Eilandje. In deze voormalige Metro vestiging werd er een cash & carry winkelruimte van 2.200 m² ondergebracht voor professionals uit de Horeca.

Jonas Muys, Directeur Horeca Totaal, is van opleiding een handelsingenieur aan de UFSIA in Antwerpen, en studeerde af in 2003.Hij bouwde meer dan 20 jaar ervaring op in de groothandel en in de retail bij METRO, in diverse functies en van bij de opstart van het bedrijf in 2017.

“Bij METRO stond ik o.a. in voor de uitbreiding van het volledige winkelnetwerk in België en voor een delivery platform in Willebroek, om uiteindelijk operationeel directeur voor METRO België te worden, tot aan de verkoop van het bedrijf”, zo stelt hij.

Heb je ook specifieke ervaring in de Horeca opgedaan?

“Inderdaad. In 2021 startte ik mijn eigen managementvennootschap op en begeleidde ik diverse projecten, waaronder de opstart van een eigen restaurant, dat nadien door een medevennoot overgenomen werd. In 2022 keerde ik terug naar METRO om de verkoop te begeleiden. In die turbulente maar boeiende periode heb ik samen met 2 collega’s uit de board van Makro/METRO een bod gedaan (MBO) op METRO, maar uiteindelijk hadden we onvoldoende financiële middelen. In januari 2023 werd METRO verkocht. Sindsdien werk ik als zelfstandige voor diverse bedrijven in de voeding. Vanaf maart 2023 ben ik aan de slag voor Horeca Totaal, waar ik deel uitmaak van het directieteam om samen de strategie van het bedrijf uit te werken en te implementeren”.

Hoe is destijds jouw interesse in de Horeca ontstaan?

“Mijn passie voor de Horeca is op mijn 16de begonnen als jobstudent in restaurant ‘t’Ebdiep’ in Sint-Amands, waar ik met verschillende chefs leerde werken en ik de microbe voor producten en smaakvolle gerechten leerde kennen. De gastvrijheid is er door de toenmalige eigenaars ingelepeld.

Het is een passie die ik in mijn volledige carrière tracht mee te nemen en over te dragen aan de mensen waarmee ik werk. Een groothandel succesvol runnen is trouwens vergelijkbaar met het runnen van een restaurant. Kwaliteit, prijs, service en winstgevendheid moeten hand in hand gaan. Verder heb ik me verrijkt met een opleiding aan de PIVA hotelschool in Antwerpen”.

Wat heb je ‘meegenomen’ uit je METRO periode?

“METRO België maakte deel uit van de grote wereldspeler METROGROUP, actief in bijna 30 landen. 20 jaar van mijn carrière heb ik gewijd aan de ontwikkeling van het METRO concept in België, het uitbouwen van het netwerk binnen de Horeca, het succesvol ondersteunen van en samenwerken met verschillende organisaties zoals Horeca Vlaanderen, Michelin, JRE, Gault&Millau, Bocuse d’Or enz.

De Horeca is dan ook een fantastische sector. Iedereen gaat wel eens graag eten, of dat nu in een snackbar of broodjeszaak is, in een hotel, op een feest of in een gastronomisch restaurant. Elke klant heeft zijn specifieke wensen en verwachtingen, en het is heerlijk om als partner/leverancier deel te kunnen uitmaken van al deze zaken.

Maar tegelijkertijd is het ook een zeer uitdagende sector die onder druk staat. Alle Horecazaken willen winstgevend zijn en zoveel mogelijk klanten aantrekken, wat ook logisch is, maar er is een personeelstekort, zeker wat kwalitatief personeel betreft. Personeel is bovendien relatief duur. Daarnaast zijn er de hoge energieprijzen en de inflatie van de grondstoffen. En dan was er ook nog eens de corona crisis…

Met andere woorden: de rendabiliteit van de horeca staat door al deze omstandigheden onder druk. Het is ook aan de politieke instanties om deze sector blijvend te ondersteunen. De Horeca Federatie pleit dan ook, logischerwijze, voor een vereenvoudiging van de BTW, het behoud van het flexi systeem van voor 2024, een uitbreiding van de overuren van vaste werkkrachten en flexi-uren, een verlaging van de loonlasten, een witte kassa voor iedereen enz. Als partner van de horeca en van Horeca Vlaanderen ondersteunen we dit 100%.

Maar wat er ook van zij: het zoeken naar oplossingen voor de uitdagingen van de Horecasector, en ondertussen genieten van de passie van de chefs, hun gerechten en de gastvrijheid van het personeel, zullen me voortdurend blijven aantrekken.

De meeste leveranciers hebben trouwens wel dezelfde vragen: hoe kunnen we onze klanten ontzorgen, hoe kunnen we ze bedienen via delivery of via winkels, waar kunnen we ondersteunen in marketing of foodcost… In feite ben je als leverancier een stuk aandeelhouder van je klant.

Maar: ook de leveranciers staan onder druk en hebben dezelfde uitdagingen als hun klanten. De indexatie kan niet doorgerekend worden in de producten, benzine wordt duurder voor de vrachtwagens die moeten leveren, grondstoffen worden duurder…

Bovendien is de Horecamarkt door deze uitdagingen aan het krimpen. Met andere woorden: het economisch en commercieel model staat onder druk, en de kunst zal zijn om doordachte keuzes te maken waar je goed in wil zijn en waarmee je wil  uitblinken.

Daarnaast is er een groeiende concurrentie vanuit het buitenland in zowel het groothandelslandschap als in de retail. Laat ons stellen dat de voedingssector ‘vernederlandst’.

Hoe kan Horeca Totaal hierin het verschil maken?

“Horeca Totaal is een uitstekende oplossing voor de Horeca, de ketens, de cateringbedrijven, de grootkeukens en de instellingen. Het is een 100% puur Belgisch bedrijf dat zoveel mogelijk in België aankoopt en de lokale producenten ondersteunt.

Je kan rekenen op het breedste assortiment, een professionele kennis van aankoop op lokale veilingen en kennis van verkoop door vakmensen. Dit allemaal bij mekaar maakt het tot een zeer mooi bedrijf. Bovendien is het een familiebedrijf met een zeer dynamische eigenaar waar korte beslissingslijnen belangrijk zijn. Een multinational daarentegen die beursgenoteerd is, vraagt meer structuur.

Het grootste verschil voor de klant zit zeker in het aanbod op het vlak van ultravers (40% van onze omzet), waar kwaliteit primeert en waarbij de klant kan rekenen op producten die noodzakelijk zijn voor onze Belgische keuken. Er wordt rechtstreeks en zonder tussenstations aangekocht op de Belgische groente- en visveilingen, inclusief Rungis in Parijs, en we verwerken vis en vlees in eigen beheer. We hebben ook een mooi gamma eigen Horeca Totaal Pro merken, die Horeca-uitbaters in staat stellen hun foodcost beter onder controle te houden”.

Het échte DNA van Horeca Totaal is de delivery business, goed voor 80% van de gerealiseerde omzet.

“Onze mensen zijn met een eigen vloot actief in gans Vlaanderen en Brussel. Je kan tot middernacht bestellen om daags nadien beleverd te worden; er is slechts een minimum drop van 250€ vereist. Er zijn sowieso heel weinig “out of stocks”, dus de klant kan op zijn twee oren slapen. Delivery zit nu eenmaal écht in ons DNA. Onze winkels zijn ook een showroom voor onze klanten die beleverd willen worden. Ze kunnen terplekke kennis maken met het assortiment en de versheid van de producten checken. Er zijn passieve degustaties (proevertjes) op dagelijkse basis, terwijl we op donderdag en vrijdag een chef aan het werk zetten in de winkel om gerechtjes te bereiden en te laten proeven. Daarnaast organiseren we ook regelmatig een voordeel- en demonstratiedagen waarop we onze klanten uitnodigen, en dit in samenwerking met onze producenten”.

Wat is je visie op de huidige landbouwproblematiek?

“Mede door deze gang van zaken vragen onze klanten steeds meer en meer naar lokale Belgische producten, en we willen dat ook ondersteunen. We werken zeer goed samen met de landbouwers op de veilingen, en stemmen ons productaanbod daar dan ook op af; meer dan ooit. Ook wij beseffen dat een boer moet kunnen boeren, en dat al die regeltjes hen allemaal wat teveel worden. De gevoeligheid voor Belgische producten is alleszins zeer groot bij ons cliënteel. Onlangs was er zelfs iemand die ons vroeg of we Belgisch…toiletpapier aanbieden; wat we trouwens ook doen. Het bewijst alleszins hoe ver men met dit Belgisch aspect wil gaan momenteel”.

Wat is de onderliggende reden van de huidige landbouwcrisis volgens jou?

“Hét probleem is dat de druk op de marge voor alle betrokken partijen in de voedselketen te groot is geworden. Alles wordt duurder voor iedereen, maar op die manier creëer je uiteraard een ongezond sneeuwbaleffect”.

Hoe zie je de toekomst van de groothandel en de cash&carry dan verder evolueren?

“Ik denk dat er zowel in de delivery als bij de cash&carry beslist grote uitdagingen op ons wachten. De vaste kosten in de winkels zijn zeer hoog omwille van de indexatie op het personeel, terwijl in de delivery de variabele kosten erg stijgen. De kunst bestaat er dan ook in een evenwicht te vinden tussen de opbrengsten en de kosten en de service die je wil geven.

Alleszins blijft er een mooie toekomst in de groothandels, en dan wel omdat vele chefs nog steeds hun ultraverse producten willen zien en voelen, omdat ze voordeel willen doen door hun producten te komen afhalen, zonder minimumafname of onverwachte manco’s in de levering, én omdat ze ook inspiratie willen komen opdoen, door nieuwe producten en technieken te leren kennen, en te netwerken”, aldus nog Jonas Muys.

Voor meer info, surf naar www.horeca-totaal.be