Koffie wordt steeds populairder, en blijft een must in een Horecazaak.  Een kwalitatieve koffiemachine is dan ook onontbeerlijk. Hoe haal je het onderste uit de (koffie)kan?

Het fenomeen van de koffiebars die vooral in de grote steden als paddenstoelen uit de grond schieten, is alvast opmerkelijk. In Vlaanderen verdubbelde het aantal koffiebars op 3 jaar tijd, van 125 in 2021 tot 268 anno 2024. Alleen al vorig jaar kwamen er in Vlaanderen 40 nieuwe koffiebars bij. Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest telt 73 koffiebars, in Wallonië zijn er 32. In totaal zijn er in ons land 373 koffiebars actief.

Deze koffiebars situeren zich veeleer buiten de klassieke Horeca, en hebben vaak een hippe uitstraling, waardoor ze goed liggen bij een iets jonger publiek dat overdag wil internetten en ook veel aanwezig is op sociale media, waar ze ook promo kunnen maken voor je zaak. Koffie is de laatste jaren ook geëvolueerd van een “basic” naar een premium product met een ‘aangepaste’ prijssetting, wat omzetverhogend kan werken.

Een nieuwe speler op de Belgische markt van de koffiebars is de Britse koffieketen Costa Coffee, die deel uitmaakt van The Coca-Cola-Company en onlangs een eerste koffiebar opende in het Luik-Guillemins treinstation.
“De globale koffiemarkt neemt jaarlijks toe met 5 tot 6%, en op alcohol na is koffie het snelst groeiende segment van de drankensector, aldus Philippe Schaillée, de Belgische CEO van Costa Coffee. Mensen betalen ook meer voor koffie in vergelijking met vroeger”.

Met Podio lanceert Costa Coffee, in samenwerking met producent Caffitaly, een naar eigen zeggen eerste koffiepadmachine die zowel met espresso als met filterkoffie kan werken.
“Met 3 verschillende modellen, afhankelijk van het dagelijks realiseerde volume, richt Podio zich uitsluitend op de B2B markt. In hotels kunnen de toestellen, naargelang het model, in de kamers geplaatst worden, in de lobby, de ontbijtruimte, de meeting zalen enz. Ook voor bars en restaurants kan ­Podio een innovatieve koffiemachine zijn”, aldus nog ­Philippe Schaillée.

Om tot een winstmodel te komen, is een ‘juiste’ koffiemachine essentieel, gebaseerd op de volumes die men denkt te zullen verkopen. Wat is nu de tendens in de keuze van het type koffiemachine?
“Klanten opteren nog atijd meer voor het volautomatische systeem, en dan wel omwille van de constante kwaliteit van de gekozen koffie of de melkproducten (koud of warm), aldus Oliver Van de Voorde, Account Manager BeLux bij Hillewaert. De tendens van het niet kunnen vinden van “geschoold” personeel draagt daar ongetwijfeld ook toe bij”.

Hillewaert lanceerde onlangs Mytico, de nieuwste telg uit de Franke familie.
“Mytico heeft de look and feel van een half-automaat, maar met alle voordelen van een vol-automaat. Het design is gebaseerd op de traditionele Italiaanse espresso-toestellen, terwijl de technologie en de makelij volledig op Zwitserse precisie gebaseerd is”.

Mytico komt in 2 varianten op de markt , met name de Due en de Vario.
“Bij de Due kan de barista, die in dit geval zelfs niet ‘geschoold’ hoeft te zijn, opteren voor elke melksoort, en deze makkelijk opstomen via het geavanceerde autosteam-systeem S3. Bij dit toestel kan je tot wel 4 bonenhoppers kiezen, wat de klant de mogelijkheid biedt om bv. 1 molen te gebruiken voor een specialty of single origin koffie. De Vario heeft dan weer het voordeel dat er een undercounter 12 liter koeling in de Foammaster|Cleanmaster versie wordt bijgeleverd.Dit jaar gaan we de Mytico lijn overigens nog verder uitbreiden, nl. met een Vario Precision Foam”.

Wie op zoek is naar een barista opleiding: bij aankoop van een Faema toestel biedt Hillewaert een basisopleiding barista aan.
“In het hogere segment van semi-automaten, zoals bij onze nieuwste telg Slayer, bieden we zelfs een ‘butler service’ aan, verzorgd door onze expert Werner de Kinder, al jaren actief in de koffie wereld”, aldus nog Oliver Van de Voorde.

Ook bij Miko merkt men een toegenomen interesse in volautomatische systemen.
“Volautomatische systemen staan garant voor een constante koffiekwaliteit, onafhankelijk van de persoon die het toestel bedient, aldus sales manager Kim Van Rossem. De keuzemogelijkheden zijn uitgebreid en de technologie is verbeterd. Werken met een halfautomaat is weliswaar nog steeds een stuk “ambachtelijker”, maar éénmaal men de knepen van het vak kent, worden op de halfautomaat dezelfde smaakvolle koffiebereidingen geschonken als op de volautomaat, binnen dezelfde tijdsspanne. Hier is training dan wel essentieel. Daarom ook hebben wij geschoolde medewerkers in huis om deze training te geven aan nieuwe en bestaande klanten”.

Zijn er nieuwigheden op het vlak van de klantenservice?
“Wij ervaren dat telemetriesystemen op volautomatische koffiesystemen hun dienst bewijzen. Bij Miko Coffee Service zijn die onder meer verkrijgbaar op de Eversys toestellen. Dankzij deze technologie kunnen wij sneller op de bal spelen op het vlak van storingen, preventief onderhoud en het tot de perfectie afstellen van de toestellen. Daarnaast kunnen inzichtelijke rapporten aangeleverd worden aan de Horeca-ondernemer over bijvoorbeeld de populairste bereidingen in zijn zaak”, aldus nog Kim Van Rossem.

Innovatie is ook het kernwoord bij Café Liégeois.
“Er zijn bijna constant innovaties te noteren vanuit de hoek van onze leveranciers, aldus technical manager Quentin Liégeois. De koffiemachines zijn alsmaar meer geconnecteerd met mekaar, en bieden ook steeds meer informatie aan op het vlak van preventie en eventuele defecten. Er wordt bij de fabrikanten ook steeds meer gestreefd naar duurzame oplossingen, op basis van technologieën die de door de machine geproduceerde energie recupereren. Bij een traditionele koffiemachine kan men inmiddels tot 30 à 35% van de geproduceerde energie recupereren, wat voor de Horeca toch een uitstekende evolutie is”.

Wil je zelf eens een barista opleiding ervaren? Bij Café Liégeois kan het voor iedereen.
“Je voelt aan de consument dat hij/zij zoveel mogelijk informatie wenst over de inhoud van de koffietas en de wereld van de koffie in het algemeen, wat we ook toejuichen. Daarom ook bieden wij via onze inhouse academie een koffie-opleiding aan, niet alleen voor onze medewerkers en onze klanten maar ook voor alle koffieliefhebbers, zowel professioneel als privé. Globaal zullen we ons aanbod dan ook nog meer aanpassen aan de marktvraag, en maximaal rekening houden met de actuele ecologische – en service-aspecten”.

Vanuit een eigen koffiemerk totaaloplossingen aanbieden voor de Horeca, dat is de filosofie van het Zwitserse foodtech bedrijf Selecta Group.
“We branden Pelican Rouge zelf in onze koffiebranderij in ­Dordrecht, aldus Dick Deroo, Marketing & Communication Leader bij Selecta Belgium uit Boom. Ook alle bijkomende producten, gaande van koffiemachines tot koffietassen, koffiecapsules, servies enz., zijn afkomstig van hetzelfde huis. Koffie vind je overal, net zoals koffiemachines, maar wat telt is de service waarmee het product in de markt gezet wordt, en de beleving die je in en Horecazaak rond koffie kan creëren. Daar zetten wij maximaal op in met een team van ‘echte’ Horeca-mensen”.

[ Danny Verheyden ]