In de hotel- en restaurantwereld trekken ambachtelijke producten steeds meer liefhebbers aan die op zoek zijn naar authenticiteit en kwaliteit, een echte blijk van onderscheid. In Wallonië en Brussel is het netwerk en label Tables de Terroir hiervan het bewijs. Ook Anne-Sophie Tonglet, zowel boerin als verwerkster, oprichtster van Saveurs d’Anso, is deze uitdaging met glans aangegaan. Ze combineert haar landbouwkennis met haar passie voor ambacht. Een terugblik op het inspirerende parcours van deze Belgische boerin en ondernemer.

Terugkeer naar de familiale wortels

‘Als moeder van drie kinderen en boerin van de vijfde generatie was het belangrijk voor mij om de familieboerderij over te nemen’, legt Anne-Sophie eenvoudig uit. In 2015 besluit de 35-jarige boerin de leiding over het bedrijf over te nemen, dat gespecialiseerd is in het fokken van Belgische witblauw runderen. ‘Mijn vader fokte al witblauw, dus het was voor mij vanzelfsprekend om die erfenis voort te zetten,’ vertelt ze.

Anne-Sophie wordt echter al gauw geconfronteerd met een moeilijke economische realiteit. ‘De veeprijzen begonnen te dalen en het werd onmogelijk om alleen van het fokken te leven. Ik moest een keuze maken: buitenshuis werken of diversifiëren.’

Een geslaagde diversificatie

Anne-Sophie besluit om haar geluk te beproeven in de verwerking van zuivelproducten. ‘Ik had stage gelopen in de landbouwsector, in hoevetoerisme, verwerking van zuivelproducten, groenteteelt, enz. Het idee om een product van a tot z te maken dat ik met anderen kon delen, sprak me meteen aan’, zegt ze. ‘Ik kocht melkkoeien: Mont Belliard, Normande en Holstein. Ik begon met 2, daarna 4 en nu heb ik er bijna 30. Sinds april 2024 organiseer ik ook activiteiten zoals verjaardagsfeestjes op de boerderij, bezoeken voor scholen of ouderen die mijn werk komen ontdekken,’ voegt ze eraan toe.

Les Saveurs d’Anso ziet het levenslicht in 2018 en biedt een assortiment zelfgemaakte yoghurt, ijs en sorbet. ‘Ik wilde iets creëren dat zowel authentiek als vernieuwend was en tegelijkertijd de melk van onze boerderij onder de aandacht brengen’, legt Anne-Sophie uit. ‘Mensen willen weten waar hun eten vandaan komt en ik wilde hen die transparantie bieden.’ Het assortiment omvat ook gezouten/ongezouten boter en natuurkwark of kwark met fijne kruiden evenals huisgemaakte desserts. Van oktober tot eind maart is er vanille- en chocoladepudding, tiramisu en chocolademousse.

Elke dag hard werken

Anne-Sophie telt haar uren niet. ‘De dagen zijn erg lang. Als ik om 6 uur ‘s ochtends begin, weet ik niet om hoe laat ik klaar ben. Er zijn ook altijd onverwachte dingen,’ vertrouwt ze ons toe. Ze wordt bijgestaan door haar vader op de boerderij, door haar moeder en een vriendin in de werkplaats, en krijgt ook steun van haar kinderen ‘Ze zijn altijd op de boerderij. Zo kan ik hen zien en momenten met hen delen: wanneer we voor de kalveren zorgen, wanneer we oogsten… Ze vinden het leuk, ze zijn ermee opgegroeid. Ik deel mijn beroep, mijn passie met hen. Ze volgen me elke dag.’

‘Het moeilijkste? Ik sta elke dag met een goed humeur op, maar als er één negatief punt is, dan zijn het de administratieve taken en de werkuren die niet altijd naar waarde worden beloond’, geeft ze toe. Anne-Sophie voelt soms een gebrek aan erkenning voor het werk dat ze doet.

Authentieke producten en lokale verkoop

Een van de belangrijkste principes van Saveurs d’Anso is om de productieketen van begin tot eind te beheersen. ‘Ik wilde alles van a tot z doen, zonder tussenpersonen, om de kwaliteit te waarborgen. De voeding van ons vee is essentieel voor het produceren van kwaliteitsmelk, daarom is het zo belangrijk voor mij.’ Haar producten zijn verkrijgbaar op de boerderij en in lokale etablissementen. ‘Ik werk samen met hotels, kruidenierswinkels, B&B’s… Maar ik was echt verrast toen een luxehotel besloot om niet meer met ons te werken vanwege de prijs. Dat was een klap!’

Ze merkt dat sommige etablissementen de voorkeur geven aan goedkopere producten, zelfs ten koste van de kwaliteit. ‘Sommigen denken dat de mensen het verschil niet zien tussen ambachtelijk en industrieel ijs en geven de voorkeur aan low-cost. Het is jammer dat producten die het echt verdienen om op tafel te komen, niet gewaardeerd worden.’

Toewijding aan streekproducten en korte ketens

Anne-Sophie wil graag het Belgische terroir promoten. ‘Ik ben er trots op dat ik producten kan aanbieden die onze regio weerspiegelen’, zegt ze, waarbij ze het belang benadrukt van lokaal consumeren. ‘Mijn wens? Dat iedereen terugkeert naar de lokale producenten. Dat zou ideaal zijn, maar in afwachting daarvan worden we dankzij B&B’s, kruidenierswinkels en hotels meer bekend.’ Ze organiseert ook evenementen om consumenten bewust te maken van het belang van korte ketens. ‘Ik probeer activiteiten te ontwikkelen om mensen te helpen ons beroep te begrijpen en dat met hen te delen.’

Uitdagingen, maar een band met de klanten

Hoewel de pandemie de klanten terug naar de lokale producenten bracht, merkt ze dat er tegenwoordig minder mensen komen. ‘In de coronaperiode kwamen de mensen terug bij ons. Nu komt er nog maar één op de tien terug,’ betreurt ze. Anne-Sophie besluit echter met optimisme: ‘Maar we hebben het geluk dat we trouwe klanten hebben, waar we de voorkeur aan geven, en het is dankzij hen dat we vooruit kunnen blijven gaan.’

www.lessaveursdanso.be

[ Muriel Lombaerts ]