De klimaatopwarming mag dan voor tal van nadelen zorgen, de stijging van de gemiddelde temperatuur in ons land maakt dat we met z’n allen meer tijd op het terras kunnen doorbrengen. Waar moet je als horeca-uitbater rekening mee houden, en hoe kan je het verschil maken met je terras?

De doorsnee Belg is altijd al iemand geweest die bij de eerste zonnestralen een terrasje gaat opzoeken, al was het maar om het gevoel te krijgen dat hij of zij ergens in het zuiden van Europa vertoeft.

De laatste jaren heeft de terrascultuur zich trouwens nog verder doorgezet, en dan niet alleen omdat we tijdens een bepaalde periode van de coronacrisis nog enkel op het terras van een horecazaak mochten plaatsnemen. De structurele toename van allerhande buitenevenementen, outdoor concepten, pop-ups alsook de florerende cultuur van de zomer- en strandbars hebben ertoe bijgedragen dat terrassen spreekwoordelijk hotter zijn dan ooit.

“Buiten” wordt immers vaak geassocieerd met termen als vrijheid en fun, en op een terras ga je misschien ook sneller een babbeltje slaan met wie op dat ogenblik nog “onbekenden” zijn. Daarom ook is de uitstraling van je terras belangrijk.

Uiteraard kan je als horeca-uitbater niets veranderen aan de locatie van je zaak. Een terrasje in een druk gefrequenteerde stad zal waarschijnlijk een hogere terras-omzet draaien dan een afgelegen horecazaak op het platteland. Maar: misschien heeft deze laatste wel wat meer buitenruimte beschikbaar…Daarom: doe er dan ook iets mee. Er zijn nog teveel horecazaken die de maximaal inzetbare oppervlakte van hun zaak te weinig benutten, terwijl elke vierkante meter kan tellen, ja toch?

Hou er ook rekening mee dat vele steden en gemeenten voor een uniform straatmeubilair voor terrassen opteren, iets wat je vaak in Italië ziet. Het niet onterechte doel is om de vaak schreeuwerige kleuren en de opvallende reclameboodschappen die op parasols staan, uit het straatbeeld te krijgen. Dus best even nagaan hoe dat in jouw stad of gemeente zit.

En wat rokers betreft: zij mogen enkel roken op een terras dat minstens aan één kant volledig open is, ongeacht de weersomstandigheden.

Hoe maak je nu het verschil met je terras? Eigenlijk moet je er als uitbater van uitgaan dat je, meer dan de consumpties op zich, vooral belevingsmomenten moet verkopen.

Binnen een horecazaak met terras gaat het om drie elementen: wat, hoe en wie. Onder ‘wat’ vallen de drankjes en de hapjes, onder ‘hoe’ de muziek, de stoelen en het meubilair, en onder ‘wie’ de service en het te creëren gevoel van gastvrijheid. ‘Wat’ en ‘hoe’ kan je aankopen, ‘wie’ is het belangrijkste van de drie. Mensen gaan namelijk niet op het terras zitten omdat ze hun dorst willen lessen, want dan kunnen ze evengoed iets kopen in de supermarkt of thuis iets drinken. Ze gaan wél op een terras zitten omdat ze even verwend willen worden, en daar moet je dan ook op inspelen.

De interactie tussen de klant en het personeel is dan ook belangrijk, misschien nog belangrijker dan binnenin de zaak. Dat heeft o.a. te maken met het feit dat een terrasganger de neiging heeft om zijn belevingsmoment ook te willen delen met degene door wie/hij bediend wordt, daar waar de bediening binnen de zaak doorgaans wat ‘klassieker’ zal verlopen.

Op een goed functionerend terras moet je als klant ook kunnen merken dat er volgens een plan wordt gewerkt. Het personeel moet op elkaar ingespeeld zijn, en ook de snelheid van de service is belangrijk. Laat je iemand een ruim kwartiertje wachten op zijn bestelling, dan komt hij of zij de volgende keer waarschijnlijk niet meer terug.

Ambiance, sfeer en totaalbeleving worden alsmaar belangrijker in de horeca, ook op een terras. Hoe moet je dat vertalen in het meubilair en de aankleding van het terras?

De tijd van de plastic stoeltjes is al lang voorbij, tenzij je een terras zou willen uitbaten op een spreekwoordelijke Camping Kitsch uiteraard. Wat wél scoort, is alles wat gebaseerd is op natuurlijke elementen, zoals hout. Het past niet enkel in de huidige ‘groene’ tijdsgeest, hout draagt ook bij tot een ontspannen en luxe sfeer, en dan niet alleen buiten maar ook binnen de zaak.

De houten meubelen zijn ook verfijnder en minder robuust geworden tegenover vroeger. De stoere, rechtlijnige terrastafelbladen(het ‘picknicktafelgevoel’)hebben plaats gemaakt voor ronde, organische houten elementen die symbool staan voor geborgenheid en een intieme setting.

En waarom niet proberen om de sfeer, het comfort en de kleur van binnenin de zaak naar buiten te verlengen? Dit ‘één geheel’ gevoel zal de klant, die op zoek is naar een wisselwerking tussen het binnen- en buitengebeuren, beslist bevallen.

Terrasstoelen dienen bij voorkeur stapelbaar en tegen alle weersomstandigheden bestand te zijn, zodat ze ook buiten kunnen blijven staan, liefst met een veiligheidssysteem uiteraard; tegenwoordig wordt zowat alles gestolen…Opteer misschien ook best voor stoelbanden uit rubber. Die hebben namelijk het voordeel dat ze waterafstotend zijn. Vermijd ook om terrasstoelen ondersteboven te draaien bij het stockeren. Insijpelend regenwater kan immers veel schade aanrichten en de levensduur van het meubilair verkorten.

Wat met buitenkussens? Er zijn alvast steeds meer keuzemogelijkheden qua stoffering. Hou er ook rekening mee dat een goede rugleuning klanten langer in hun stoel houdt, waardoor de kans groot is dat ze een extra consumptie gaan bestellen. Ook het aanbieden van kranten en tijdschriften kan een reden zijn voor de klant om het ‘op één been kan je niet staan’ principe in de praktijk om te zetten.

Ook de kleuren van terraskussens zijn onderhevig aan trends. Harde kleuren zoals felroze en neontinten hebben hun beste tijd gehad, en worden steeds meer vervangen door gedempte, zachtere en harmonieuzere kleuren. Buiten kan de kleurensamenstelling van het meubilair iets kleurrijker en speelser zijn dan binnen, maar ook in deze kan je het eventueel overwegen om de kleurtinten van binnen naar buiten door te trekken.

Speelde het terrasseizoen zich vroeger voornamelijk en logischerwijze vooral in de zomerperiode af, dan heeft de klimaatverandering er ook voor gezorgd dat het seizoen ‘gerokken’ wordt. Voor een goed winterterras zijn heaters en extra verlichtingselementen onontbeerlijk. Goed om weten ook voor Brusselse horeca-uitbaters: in het Brusselse Gewest, waar sinds 1 januari 2023 terrasverwarmers op gas verboden zijn als gevolg van de energiecrisis, kan je als horeca-uitbater in de winter beroep doen op zogenaamde ‘wollekes’, zijnde gerecycleerde wollen dekens om (gratis) aan terraskanten aan te bieden om zich te verwarmen.

Er bestaan overigens ook parasols met ingebouwde elektrische opties om heaters en verlichting te integreren. Je bespaart er ook tijd en personeel mee, net als bij parasols die automatisch openen en sluiten.

Een finishing touch? Die kan je aanbrengen door je terras aan te kleden met groen in het algemeen en plantenbakken in het bijzonder. Plantenbakken brengen niet alleen sfeer, maar kunnen ook fungeren als scheidingswand met je buren. Groen nodigt uit om plaats te nemen, en klanten zullen zich daardoor ook meer verbonden voelen met de natuurlijke omgeving van het terrasomgeving.  Cheers!

[ Danny Verheyden ]