Franchising zit in de lift, ook in de hotelsector. Wat zijn nu de voordelen voor franchisegevers en franchisenemers?

De Belgische Franchise Federatie heeft als hoofddoel franchising te promoten.
“Net zoals in andere sectoren zit franchising ook in de hotellerie en de Horeca in het algemeen in de lift. En: wij bieden ook niet-leden hulp aan voor wie een business via franchising wil ontwikkelen”, aldus Carine Janssens, corporate relations manager van de Belgische Franchise Federatie, gevestigd in Brussel.

Wat zijn de voordelen voor de franchisegevers?
“Franchising biedt de franchisegever de mogelijkheid om zijn commercieel concept te ontwikkelen met een minder hoge kapitaalinvestering. Door te werken met zelfstandige partners, zijnde de franchisenemers, zijn ze ook in staat om sneller groeien. Het biedt de franchisegever ook de mogelijkheid om niet al zijn eigen verkooppunten te moeten openen en runnen, vermits dit gerealiseerd wordt via de investering van de franchisenemers.

De tweede belangrijke doelstelling van een franchisegever is dat hij snel zijn concept kan ontwikkelen dankzij de dynamiek van de franchisenemers, zonder dat hij zich met het rechtstreekse bestuur van zijn nieuwe vestigingen hoeft in te laten.

We hebben ook als doel franchisegevers te helpen bij de ontwikkeling van hun concept via wat we een ethische en authentieke franchise noemen, en waarbij, met andere woorden, naar een win-win relatie gestreefd wordt tussen beide partijen”.

Welk advies geeft u aan franchisenemers?
“Wij geven hen raad bij de keuze van hun concept, alsook een aantal tips waarop ze moeten letten vooraleer het contract te ondertekenen. Ook wijzen we hen op de wettelijke verplichtingen van het contract. Zo dien je o.a. rekening te houden met de overdracht van een precontractueel informatie document (PID) van de franchisegever, 30 dagen voor de ondertekening van het contact, en dit zonder enige vergoeding te vragen”.

Jullie staan ook open voor niet-leden van de federatie?
“Er is inderdaad geen verplichting om lid te zijn van de federatie, maar wij voeren wel een strenge selectie door op basis van het naleven van de Europese Deontologische erecode van franchising. Niettegenstaande is ons advies gratis voor elk dossier van kandidaat franchisegevers en -nemers”.

Hoe leeft franchising op het terrein? Eén van de belangrijke franchisenemers op de Belgische hotelmarkt is GL Hospitality, dat 5 franchised hotels runt met de merken Radisson en Best Western. Waarom vormt het franchising systeem voor hen een aantrekkelijk bedrijfsmodel?
“Er zijn meerdere voordelen aan een franchise, zo stelt director of sales Bernard Beauvois. Met merken als Radisson en Best Western heb je veel kans op zakelijk succes, en geniet je van de naambekendheid van deze merken, en dan vooral in lokale concurrentiële markten. Onze merken zijn geloofwaardig, staan synoniem voor kwaliteit en zijn herkenbaar voor de reizigers, van waar ze ook moge komen.

Daarnaast hechten wij ook veel belang aan hun loyaliteitsprogramma’s, die ons herhaaldelijke en loyale klanten aanbrengen die we natuurlijk zeer graag zien terugkomen. Internationale en bekende merken zoals Radisson en Best Western geven ons ook een visibiliteit op internationale markten die we, zonder merk, niet zouden kunnen betreden. Waarmee ik bedoel: internationale bedrijven die gevestigd zijn op onze bestemmingen, zouden onze hotels vermoedelijk niet solliciteren mochten ze niet de naam van een bekend merk dragen. Daarnaast zijn de sales – en marketingactiviteiten vanuit de merken en de ondersteuning die ze bij een franchise aanbieden, zeker niet onbelangrijk”.

Waarom groeien het midden en het eco hotelsegment het snelst in een franchise omgeving, terwijl dit veel minder het geval is in het luxe segment?
“De reizigers, zowel business als leisure, willen ‘value for money’. Enerzijds blijven de face2face meetings voor de zakelijke markt ongetwijfeld zeer belangrijk, en dan opteert men vaak voor een hotel in het hogere segment. Anderzijds, en omdat de ROI van deze reizen voor de werkgevers duidelijk(er) geïdentificeerd moet worden, meer dan vroeger, kiezen de meeste reizigers en werknemers eerder voor een economisch of ecologisch hotel, ook omdat ze daar de meeste waarden van hun bedrijf in terugvinden. Het verklaart meteen de groei van franchised hotels in deze segmenten”.

Naast de ROI zal ook de ecologische voetafdruk van een reis belangrijker worden. We menen ook dat er op zakelijk vlak minder maar vaker voor langere verblijven zal geboekt worden. Langere verblijven leiden ook tot bleisure, waarbij zakenreizigers hun verblijf verlengen voor een stukje vrijetijdsbesteding; een niet-onbelangrijk en groeiend segment overigens. Ondertussen blijven wij altijd naar nieuwe franchise opportuniteiten kijken”.

Accor is de belangrijkste franchisegever op de Belgische hotelmarkt. Vanwaar het succes, zo vroegen we Joeri Beusen, VP/Head of Development & Franchise Accor Hotels BeNeLux.
“Er zijn verschillende redenen, zo stelt hij. In eerste instantie is er het Europese gegeven. Accor is de marktleider binnen de EU, terwijl andere internationale hotelketens vaak van buiten de EU afkomstig zijn. Onze sales force, het klantenbestand en het loyaliteitsprogramma maken dat er ook steeds een hoge bezettingsgraad en gemiddelde prijs gegarandeerd is in de hotels. Op de meer dan 90 hotels in België zijn er overigens slechts een handvol own managed, net als in de gehele Benelux trouwens. Met andere woorden: ons franchising model is succesrijk”.

Zie je een evolutie in de duurtijd van een franchise contract?
“Het minimum is 10 jaar, en dikwijls langer. Wij streven er zoveel mogelijk naar om de duurtijd van het franchise contract af te stemmen op het contract tussen de vastgoedeigenaar en de hoteloperator, zodat er voor alle partijen een win-win-win situatie ontstaat”.

In 2023 kon Accor vier nieuwe gefranchiseerde hotels aan het portfolio toevoegen.
“Voor dit jaar schat ik het aantal nieuwe hotels iets hoger in, zodat we tegen het einde van het jaar de symbolische kaap van 100 hotels in België zullen kunnen overschrijden. ibis is het populairste franchise-merk bij Accor, en zal ook dit jaar uitbreiden in ons land, maar dit jaar zullen er ook contracten met enkele andere Accor merken getekend worden, waaronder (waarschijnlijk) een nieuwe Mövenpick. Afgelopen jaar sloten we ook een eerste contract voor de opstart in België van een eerste hotel uit de ‘Handwritten Collection’ van Accor, zijnde kleinere, familiale en stijlvolle 3 à 4 sterren boetiekhotels; in Frankrijk hebben we er daar al een 10tal van in portfolio”.

Voor meer info, surf naar www.fbf-bff.be, www.gl-hospitality.com en www.group.accor.com/en/hotel-development/Choose-your-contract/Franchise

[ Danny Verheyden ]