Vijf generaties in bier en wijn

De Keyzer Drinks in Zaventem viert op 20 april zijn 90e verjaardag. Een mooie gelegenheid voor een terugblik met Marc De Keyzer, zijn vrouw Peggy Pint en hun zoon Glenn.

Hoe is het bedrijf op gang gekomen?

Het begon in 1934 met mijn grootvader Edward De Keyzer, op de boerderij van zijn ouders, met een klein bierdepot. Twintig jaar later begon hij met het bottelen van Vérigoud-limonades. Hij kocht de siroop in Engeland en voegde er water en CO2 aan toe…

Op school leerde hij een zekere Caymax kennen, die na zijn studie economie bij Artois ging werken. Omdat hij wist dat mijn grootvader zich als bierdistributeur wou vestigen, stelde hij hem voor om Stella Artois te verdelen in de regio Zaventem, Kraainem, Wezembeek, Evere…

In die tijd was transport nog niet zo eenvoudig. Alles gebeurde met paard en kar. Mijn grootvader deed dit vóór en tijdens de oorlog. Hij moest tijdens de oorlog ook Stella bottelen. Pas daarna had hij vrachtwagens ter beschikking en begon Artois weer in flessen en vaten te leveren.

In de jaren ‘40 en ‘50 bleef hij limonade bottelen en tijdens de Expo 58 kreeg hij bezoek van de Duitsers van Dortmunder Kronen, die hem vroegen hun paviljoen te bevoorraden met bier, en dat deed hij. In die tijd werden Duitse pilsbieren erkend als luxepilsbieren, ver voor Tuborg, Carlsberg en Whitbread. Naast de regionale Artois-concessie nam mijn grootvader de invoerlicentie voor Dortmunder Kronen aan voor Brussel en Brabant.

Eind 1969 stopte mijn grootvader ermee, en nam mijn vader het over door een alliantie aan te gaan met Artois. Zo werd het zeven jaar lang De Keyzer-Artois Woluwe. In 1977 koos mijn vader ervoor om een onafhankelijke distributeur te worden en kon hij de aandelen die mijn grootvader aan Artois had verkocht, terugkopen.

Wanneer ben je bij het bedrijf betrokken geraakt?

Mijn zus en ik zijn al heel vroeg in het bedrijf beginnen meedraaien, met name in 1982, toen we respectievelijk 18 en 15,5 jaar oud waren…Vijf jaar later besloot onze vader om zich terug te trekken en hebben mijn zus en ik het voortgezet. Rond 89-90 sloot de man van mijn zus zich bij ons aan. Op dat moment besloten we een afdeling voor wijnimport op te zetten.

In feite verkocht mijn vader er al wat rond 1976, toen Artois het concept ‘drankenhal’ lanceerde omdat de huis-aan-huisverkoop met vrachtwagens niet langer rendabel genoeg was. In 1978 organiseerde hij een drive-in in het oude magazijn van mijn grootvader, gebouwd in 1948. De mensen reden er met hun auto binnen en wij laadden hun bestellingen in. Later gebeurde de drankenverkoop niet langer volgens het principe van de drive-in. Klanten kwamen nu tot aan de deur, gaven hun leeggoed af en plaatsten hun bestelling, die we meteen klaarmaakten. We verkochten voornamelijk water, bier en limonade, maar we hadden ook whisky, cognac, jenever en port in ons aanbod, die we aankochten in jerrycans van 25 liter en in een vat deden. Mensen kwamen vroeger zelf hun flessen vullen, het was een soort van folklore.

Wanneer begon de rechtstreekse import?

Toen mijn schoonbroer in de drankenhal begon, kochten we wijnen in via Seagram’s, Cinoco, Somapo enz. Maar wijnen verdelen in de Horeca, zoals we met bier deden, daar zag ik niet meteen een toekomst in, en dan wel omdat we voor anderen werkten. Rond 1990 begonnen we dus rechtstreeks uit Frankrijk te importeren. Vandaag de dag zijn we maar met twee die bieren importeren en verdelen, en daarnaast een echte wijnafdeling hebben, met import van wijnen, sterkedranken, koffie en thee.

Als we winstgevend wilden zijn, moesten onze vrachtwagens niet alleen met bier, maar ook met al de rest geladen zijn. We hebben ons toen geconcentreerd op een assortiment wijnen, bubbels en koffie van hoge kwaliteit tegen redelijke prijzen, met vaste partners. In de afgelopen 30 jaar zijn we ook van start gegaan met de aankoop van wijnen in primeur; we behoren nu tot de top tien in België. Mijn schoonbroer en mijn zoon Glenn krijgen voor de selectie hulp van gespecialiseerde agenten in elk land, die onze stijl kennen en ons adviseren.

Tot slot kwam mijn vrouw Peggy in 2000 ons versterken om de winkel te runnen. Ze heeft ook de dagelijkse leiding over onze Shop Wines & Spirits sinds de lancering ervan in 2020.

Hoe omschrijf je de stijl van De Keyzer?

De wijnen zijn altijd van topkwaliteit geweest en tegen een zeer eerlijke prijs. We verkopen alle regio’s van Frankrijk, Italië en Spanje, en we importeren ook uit Argentinië in samenwerking met een andere familiegroep, Bodegas Los Toneles, die kleine landgoederen heeft opgekocht. Zo kunnen we een zeer goed assortiment aanbieden.

Hoe groot is momenteel het aandeel van bier in jullie portefeuille?

Al bijna 30 jaar is de afdeling Water-Bier-Limonade gelijk aan de afdeling Wijn-Likeur. Het één trekt het ander mee, afhankelijk van het jaar, vooral in de Horeca waar mensen een food-drop willen (wat betekent dat je bijna 90% van de drankenkaart aanbiedt). We werken ook heel nauw samen met cateraars en bedrijven die water, frisdrank, koffie en thee maken, dus we moeten zorgen voor een heel ruim aanbod.

Sinds 2000 hebben we ook een partnerschap met Caffè Molinari, al 5 generaties lang een familiebedrijf in de Horeca, het bedrijfsleven en de particuliere sector. Hetzelfde geldt voor San Benedetto, dat we al 15 jaar importeren.

Hoe is de smaak van klanten in de loop der jaren geëvolueerd?

Over de afgelopen 15 jaar kunnen we zeggen dat consumenten minder maar beter consumeren. Ze weten meer over de producten en zijn daardoor nieuwsgieriger geworden. We moeten dus de beste kwaliteit bieden in elke prijsklasse. Onze kracht is dat we de portefeuille hebben en vooral het vertrouwen van de markt. Naast onze afdeling warme dranken (thee, koffie) heeft mijn zoon Glenn, die tien jaar geleden is begonnen, ervoor gekozen om de markt voor sterkedranken te ontwikkelen, en dan voornamelijk die van topkwaliteit.

Op een ander gebied hebben we de afgelopen jaren ook gemerkt dat kinderen en jongeren zich erg bewust zijn geworden van de behoefte aan drank in een herbruikbare fles. Ze moedigen hun ouders aan om naar een drankenhal te gaan om geen plastic meer te kopen. Wij werken met statiegeld op onze flessen en de inzameling ervan. Wat het milieu betreft, hebben we 1.500 m2 zonnepanelen geïnstalleerd, zijn we zelfvoorzienend in elektriciteit en zelfs meer, want er komen elektrische auto’s aan; vrachtwagens zijn nog niet haalbaar.

Wat is het belang van uw bedrijf op de Belgische markt?

Ons bedrijf heeft 25 tot 30 mensen in dienst met een omzet van 10 miljoen euro. Ons huis behoort tot de top twintig. Om deze positie te versterken, moeten we de trends goed in de gaten houden, want de markt fluctueert voortdurend.

In de distributie weten we hoe moeilijk het is om personeel te vinden dat het werk volhoudt, maar onze teams zijn gemotiveerd en maken elke week dezelfde rondes; we bevoorraden gemiddeld 750 klanten per week, we hebben ± 150 sleutels en alarmcodes die ons toegang geven tot de etablissementen, het is een hele organisatie die sommige mensen ontmoedigt, maar om te winnen moet je tot het uiterste gaan…

Hoe zie je de toekomst voor het bedrijf?

We hebben net de volledige omloop van ons depot gereorganiseerd en op 1 april een nieuw online verkoopplatform gelanceerd. Mijn doel is altijd geweest om de 100 jaar van De Keyzer op de kaart te zetten. Aangezien mijn zoon al 10 jaar met mij samenwerkt, is het ook de bedoeling om de opvolging in te zetten voordat we het eeuwfeest vieren. Ik ben 57 jaar oud en ik heb heel wat plannen die ik graag wil uitwerken. Het enige wat je nodig hebt is gezondheid… en tot nu toe zit dat nog allemaal goed.


[ Marc Vanel ]