Hoe kan je het runnen van een hotel of een B&B winstmatig maximaliseren? Nieuwe software solutions kunnen alvast een belangrijke rol spelen bij het verbeteren van de gastbeleving voor, tijdens en na het verblijf. Nieuwe technologieën stellen hoteliers ook in staat om het rendement te optimaliseren, door zoveel mogelijk extra verkoop tijdens het verblijf van de gast te realiseren.

Het toerisme draait, na enkele (zeer) moeilijke corona-jaren, weer op volle toeren. In ons land boomt vooral de lucratieve markt van korte verblijven. Het aanbod aan Belgische vakantieverblijven via verhuurplatformen zoals Airbnb of Booking verdubbelde op 5 jaar tijd tot 33.456 logiesmogelijkheden, zo blijkt uit cijfers van het Gentse bedrijf OTA Insight. Uiteraard zit de ‘klassieke’ hotellerie zelf ook niet stil.

Hoe run je nu het best een hotel of een B&B? Het komt er alvast op aan trends bij te houden die je niet alleen helpen om de operaties te stroomlijnen, maar ook om meer tijd voor gasten vrij te maken en meer te bieden dan alleen maar een bed.

Hedendaagse hotels hebben dan ook vaak een groter aanbod dan enkel de ‘hotelnacht’ zelf, met als doel gasten in het hotel te houden en ze te laten consumeren. Veel hotelgasten zijn immers op zoek naar verschillende soorten ervaringen, nu misschien nog meer dan vroeger. Hotels die hierop inspelen, zitten in de lift.

Vele hotels doen dan ook de nodige inspanningen om extraatjes te verkopen als onderdeel van hun concept. Dat kan gaan van een geweldige restaurantervaring tot ontspanningsfaciliteiten of winkelen in het hotel.

Nieuwe software solutions zijn een belangrijk aspect bij het verbeteren van de gastbeleving voor, tijdens en na het verblijf. Naast de online reservatie mogelijkheden starten meer en meer hotels ook met een eigen app, waarmee gasten zelf kunnen in- en uitchecken, kunnen chatten met de receptie en/of de app ook gebruiken als kamersleutel. Met als gevolg dat er minder lang moet aangeschoven worden aan de receptie, dat gasten langer kunnen genieten van hun verblijf en dat er minder kamerkaartsleutels nodig zijn.

Er zal ook meer en meer stemherkenning geïntroduceerd worden om de gastervaring te vereenvoudigen en te verbeteren. Gasten zullen dan spraakopdrachten kunnen aanwenden voor zaken als het sluiten van de gordijnen of het aansteken van de lichten of om roomservice te bestellen. Handig voor iedereen, en het faciliteert zeker een ouder publiek met functionele afwijkingen.

In de nabije toekomst zullen nog meer hotels de holistische toer opgaan door zich in de nichemarkt van de zogenaamde ‘destination hotels’ te positioneren. Gasten gaan dan naar het hotel om er echt in te verblijven.

Daardoor wordt het hotel de bestemming, wat maakt dat je als hotelier het aanbod moet personaliseren, en vooraf zoveel mogelijk extra’s moet kunnen verkopen, zoals het aanbieden van food&stay packages, wellness programma’s enz. Pre-ordering is nu eenmaal populair bij de millennials onder ons, en als hotelier kan je daarop inspelen. Ook het volgen van nieuwe food trends en het verduurzamen van je product zal door de gast anno 2023 beslist geapprecieerd worden.

Vele hotels, en dan zeker boetiekhotels, werken ook steeds meer met QR-codes die gasten kunnen gebruiken om aankopen te realiseren op de verschillende verkooppunten in het hotel. Dat kan gaan over het bestellen van roomservice op de kamer, drankjes aan de bar, vanop je strandstoel of aan het zwembad, of over een digitaal menu dat de gast kan raadplegen in een meeting ruimte.

Er bestaan ook systemen met geautomatiseerde bier- en wijnkranen, waarbij gasten met een kaart die gelinkt is aan de kamer, hun eigen drankjes kunnen tappen. Met dit systeem behoren verspilling of verkeerde doseringen alvast tot het verleden.

Eén van de voordelen van deze nieuwe technologieën is dat er minder personeel moet ingezet worden, en dat er ook geen tijd meer verloren gaat aan het opnemen van telefonische bestellingen. Bovendien kunnen alle bestellingen rechtstreeks op de kamer geboekt en afgerekend worden.

Meer en meer hotels willen ook van de fysieke ‘vrije’ ruimte in de lobby of op andere plekken in het hotel een extra verkooppunt maken. Hotels willen ook hun ‘at home feeling’ commercialiseren door de gast de mogelijkheid te bieden elementen van het hotelinterieur te kunnen aankopen, zoals bv. klein meubilair, kussens, hotelkaarsen enz.

Ook badkamerproducten zoals shampoo, douchegel tot zelfs het uniform van het hotelpersoneel kunnen in sommige hotels terplekke aangekocht worden, om ze bij vertrek op te halen aan de receptie of ze thuis te laten leveren. Persoonlijk herinneren we ons de zinnenstrelende linnen outfit van het personeel van The Residence, een tophotel in Mauritius. Je zou er zelfs nog eens een keertje voor willen teruggaan…

Trivec

Trivec is een belangrijke speler op de markt van de software solutions, en bouwde sinds de start in 1998 een klantenportfolio van 8.000 partners uit. Trivec heeft kantoren in België (Turnhout, Sint-­Niklaas en Brussel), Frankrijk, Zweden, Denemarken en Noorwegen. Wat zijn nu de voordelen van Trivec?

“Wij bieden verschillende reservatie-, bestel- en betalingsprocessen aan die gekoppeld kunnen worden aan producten zoals digitale kassa’s, mobiele bestel applicaties en betaalterminals”, aldus Yen Lonneville-Bosmans, Country Manager Belgium & Group Partner Manager. Een volledige automatisering van bar en keuken is eveneens mogelijk; referenties zijn o.a. Bambino, ZUCO, Versuz en het Accor-merk Joe & Jo op de Franse markt. De Trivec software is ook geïntegreerd met oplossingen inzake hotelreservatie, boekhouding, personeel, aankoop en stockbeheer. Het kassasysteem van Trivec kan momenteel worden geïntegreerd in Picasso, Opera, Mews, Hoist Group, Protel, Stayntouch, Infor en Comers, alsook in financiële systemen zoals Yuki en Exact”.

De interconnectiviteit van Stardekk

Het in Brugge gevestigde Stardekk startte 20 jaar geleden met webdesign voor KMO’s en is ondertussen uitgegroeid tot een belangrijke speler op het vlak van software solutions voor de hotelsector.

“Onze grote troef is de interconnectiviteit die we, historisch bekeken, steeds hebben kunnen creëren, aldus Niels Vanden Buverie, Chief Commercial Officer bij Stardekk. We zijn gelieerd aan liefst 200 bedrijven, zowel lokaal als internationaal. Deze interconnectiviteit koppelen we ook aan gebruiksvriendelijkheid, stabiliteit en snelheid van uitvoering. De verwachting van de klant is de afgelopen jaren dan ook sterk toegenomen”.

Het softwarepakket Cubilis, een product dat onder Stardekk valt, verbindt hoteliers met meer dan 400 partners, in real time, via een two-way integratie. Via de Marketplace kan men kennismaken met alle mogelijke partners en systemen waarmee Cubilis kan connecteren.

De Cubilis Channel Manager is een tool om de online zichtbaarheid van een accommodatie te verhogen. Als hotelier werk je vanuit een overzichtelijk centraal dashboard waar je prijzen en beschikbaarheid eenvoudig kan beheren. Deze gegevens worden automatisch aangepast op de gekoppelde boekingskanalen om overboekingen te vermijden. Je wint ook aan tijd en administratie.

“Een Channel Manager zorgt voor een betere prijsstrategie aan de hand van flexibele aanpasbare tarieven, zodat de gast zeker is dat hij steeds de voordeligste prijs krijgt, aldus Niels Vanden Buverie. De aanwezigheid op diverse online boekingsplatformen neemt aanzienlijk toe, wat de bezettingsgraad van het hotel of B&B ten goede komt. Met de Cubilis Booking Engine op de eigen website genereer je daarnaast ook meer rechtstreekse, commissievrije boekingen. Als hotelier is het immers de bedoeling om zo weinig mogelijk commissie aan allerhande boekingssites te moeten betalen. Met ons systeem kan je een omzetstijging van 20 à 30% realiseren. We hebben ook diverse rapportagemogelijkheden voorzien om resultaten te kunnen opvolgen”.

Welke tendensen zien jullie op de markt?”
“De laatste jaren zien we een trend naar online reserveringssystemen, waarbij vele hoteliers voor een volledig pakket gaan. Ons klantenportfolio bestaat vooral uit onafhankelijke hotels, ­B&B’s en bedrijven die vakantiewoningen verhuren. Goed voor een 4.000-tal in totaal, met naast ons land ook een klantenportfolio in Nederland, Frankrijk, Duitsland en Zwitserland”, aldus nog Niels Vanden Buverie.

Wie een gratis proefversie wil aanvragen, kan dat via ­www.cubilis.be

(Danny Verheyden)