VLAM viert in 2024 haar dertigste verjaardag. CEO Filip Fontaine kijkt terug op 2023 en werpt ook een bik in de toekomst. “Wij werken aan een community van zogenaamde lokatariërs, zijnde consumenten die terecht fier zijn op onze lokale, Vlaamse producten, zo stelt hij. En: we gaan ook de weg van de AI (Artificiële Intelligentie) inslaan”.

Was 2023 het jaar waarin de termen “lokaal en duurzaam” nog belangrijker werden dan ze al waren?
“De ultieme doelstelling van VLAM  bestaat er inderdaad in, en dan zeker in het buitenland, om tot een soort ‘appellation controlée’ systeem te komen, zijnde een erkend kwaliteitslabel voor de Vlaamse producten die we vanuit de VLAM promoten, aldus Filip Fontaine, nu ruim 4 jaar CEO van het Vlaamse marketing-kenniscentrum.  Daarnaast is het ook de bedoeling om binnen Vlaanderen een reflex voor kwalitatieve producten te gaan kweken. Na de vegetariër treedt dan de zogenaamde lokatariër naar voren, zijnde iemand die terecht fier is op onze lokale, Vlaamse producten; ons gebrek aan chauvinisme hieromtrent is bekend, maar houdt anno 2023 eigenlijk geen steek meer. Het is onze bedoeling om op verschillende niveaus een community gevoel over Vlaamse producten te gaan creëren, en ook vanaf de bron te gaan werken. Zo willen we er o.a. de hotelscholen bij betrekken; zij staan namelijk aan de basis”.

VLAM springt ook op de kar van de Artificiële Intelligentie.
“Onze tweede grote doelstelling bestaat eruit om vanaf april 2024 een door AI gestuurd platform te creëren, zeg maar dé datingsite van de lokale voeding.

Het platform staat open voor landbouwers die hun lokale producten in de verf willen zetten, maar ook horeca-uitbaters kunnen zich hierop aansluiten.  Op deze manier kunnen horeca-professionals in contact komen met land- en tuinbouwers om met lokale producten aan de slag te gaan.  Lokaal en duurzaam zijn de trends bij uitstek, maar vooral bij de jeugd worden ze nog onvoldoende geconnecteerd met mekaar. Met dit platform willen we dit proces gaan versnellen”.

Hoe ziet u de prijzen van groenten en fruit verder evolueren?
“Men vergeet soms wel eens wat de invloed kan zijn van het begrip schaarste op de prijssetting, aldus Filip Fontaine. De vraag naar hoog gekwalificeerde producten neemt toe, maar de vraag stelt zich of men vanuit de productie nog steeds kan blijven volgen. Als de vraag dan groter wordt dan het aanbod, heeft dat zijn invloed op de prijzen, uiteraard. Er is ook een toenemende race tegen de tijd op het vlak van voedselveiligheid, alleszins veel meer dan vroeger het geval was; ook daar staat een prijs tegenover”.

Uit eigen VLAM-data en dito consumentenonderzoek blijkt ondertussen dat 2 op 3 consumenten bij een horecabezoek waarde hecht aan lokale producten.

“Dat moet bij onze horeca-uitbaters een belletje doen rinkelen wat productkeuze betreft”, aldus nog Filip Fontaine.

VLAM startte in 2023 ook opnieuw de promotie van Belgische bieren op. Het is alvast de bedoeling om deze campagne anno 2024 verder te zetten richting consument,  maar op relatief korte termijn ook richting horeca, en dit in samenwerking met de Belgian Brewers en Horeca Vlaanderen.

(dv)