Koffie is zonder meer een must in een horecazaak, en koffie wordt ook steeds populairder; kijk maar naar het toenemend aantal koffiebars in onze steden. Om tot een winstmodel te komen, is het dan ook essentieel om de ‘juiste’ koffiemachine aan te kopen, uitgaande van de volumes die men denkt te zullen verkopen.
Wat is nu de beste keuze? Er zijn drie types koffiemachines om te overwegen: de volautomatische koffiemachine, de halfautomatische machine en de toestellen die werken met capsules.
De volautomatische koffiemachine is het populairste type. Je hebt geen aparte molen nodig, snelheid en constante koffiekwaliteit zijn de grootste troeven, en er is ook bijna geen onderhoud nodig. Maar het is ook het duurste type.
Voor een halfautomatisch toestel is er wel een aparte koffiemolen nodig, en moet je een barista in huis hebben, of alles zelf doen. Daarnaast zijn er nog de toestellen die werken met capsules, een optie die vooral interessant is voor kleine(re) horecazaken die geen grote koffievolumes realiseren, of die bv. een koffieservice willen aanbieden op de hotelkamer.
Hillewaert vernieuwt met individual milk technology
Wat zijn nu de tendensen/nieuwigheden bij de fabrikanten, en wat is de rol van de energiekost in de keuzebepaling?
“Onze toestellen zijn quasi allen uitgerust met een energy-saving modus, waardoor het verbruik in energie goed kan gemonitord worden, en de toestellen na de service in standby kunnen staan, aldus Oliver Van de Voorde, Belux Account Manager Hillewaert. Indien de klant de mogelijkheid heeft tot aansluiten op drijfkracht (400V), is dit natuurlijk zeker aan te raden”.
Wat is jullie advies bij de keuze van het koffietoestel?
“Als koffieliefhebber en amateur-barista gaat mijn voorkeur uiteraard naar een semi-automaat met 2 molens (1 voor espresso, 1 voor lungo), maar met de huidige problematiek van het vinden van ‘geschoold’ personeel in de Horeca, is het voor sommige zaken toch aan te raden met een volautomatisch toestel te werken. De huidige generatie van vol-automaten van Franke is, mede dankzij nieuwe technologie zoals First Shot (verwarmen van de zetgroep), iQFlow (voor een nog betere extractie van de koffieboon) en Foam Master, zeker in staat om naast een semi-automaat te staan. Overigens zullen de puristen zeker nog altijd voor de aankoop van een semi-automaat opteren.
Klanten kunnen bij ons ook een leasing-formule kiezen. Bij de maandelijkse aflossingen zit het full service contract inbegrepen voor een periode van 60 maanden. Dit betekent dat wisselstukken, voorrijkosten en werkuren inbegrepen zijn.
Bij aankoop van een semiautomatisch toestel van Faema bieden wij ook steeds een basisopleiding aan. Dit gaat over het afstellen van de molen(s), het maken van een espresso en een lungo, en nadien het leren opschuimen van de melk voor het maken van de perfecte cappuccino en latte. Er is ook een introductie tot latte-art, voor het pimpen van de cappuccino. Samen met de koffiebrander-eindklant bekijken we ook de koffiekaart met de klant. Het aanbieden van koude koffies, plant-based alternatieven en/of specialty coffees behoren daarbij tot de mogelijkheden.
Nieuw in het gamma dit jaar is de individual milk technology op het Franke SB1200 toestel. Hiermee kan je perfect een plant-based alternatief en zuivelmelk gaan serveren, zonder kruisbesmetting en restanten van de koeling. Tijdens de aanstaande Horeca Expo editie in Gent (van 19 tot 22 november) zullen we overigens ook een nieuw koffietoestel lanceren”.
Café Liégeois: iedereen barista
Bij Café Liégeois staat het streven naar een goede barista centraal.
“Het klinkt populair om te stellen dat de volautomaat geselecteerd wordt vanwege zijn snelheid, maar dat is een totaal verkeerde inschatting, aldus Marketing Manager Christophe Deharre. Een volautomaat heeft weliswaar het voordeel om, mits goed onderhoud, constant te zijn in de koffiekwaliteit, maar voor de liefhebber van uitstekende koffie is enkel de handmatige of halfautomatische machine met speciale molens de juiste keuze.
Gelukkig wijst de trend opnieuw naar handmatige en semi-handmatige toestellen. Daarom ook bieden wij via onze inhouse academie een koffie-opleiding aan, niet alleen voor onze medewerkers en onze klanten maar binnenkort ook voor alle koffieliefhebbers, zowel professioneel als privé, en dit voor alle koffiesystemen.
Wij verhuren, huren-kopen en verkopen koffiemachines (alle types) met of zonder omnium. Wij bieden ook een technische dienst aan vanuit drie sites (Battice, Brussel, Libramont) om zo snel mogelijk te kunnen ingrijpen voor herstellingen, onderhoud en zelfs machinewissels.
Bij Koffie Rombouts staat het element van de energiekost centraal
“Vooral bij de laatste nieuwe types van koffietoestellen wordt rekening gehouden met de energiekost, aldus Gedelegeerd Bestuurder Xavier Rombouts. Boilers worden beter geïsoleerd, en wanneer toestellen niet gebruikt worden, gaan ze in een energievriendelijke slaapmodus.
Bovendien krijgen de klanten meer dan ooit advies over een optimaal gebruik. De tendens in de brede horeca is trouwens dat men vaker kiest voor gebruiksgemak. In een typische koffiebar zal men eerder opteren voor een manueel toestel.
In het algemeen wordt er ook meer en meer ingezet op verschillende melkbereidingen, zoals soja, haver enz., naast de klassieke melkbereidingen uiteraard. Ook de toestellen worden erop voorzien om meerdere melkbereidingen toe te passen”.
Koffie Rombouts biedt de horeca-uitbater diverse formules op maat aan. Men kan een toestel aankopen of, indien gewenst, huren met inbegrip van een technische servicedekking die 7 dagen op 7 beschikbaar is. Er is ook een serviceovereenkomst met totale invulling, bestaande uit uurlonen, verplaatsingskosten, onderdelen en weekendservice. Een gratis opleiding tot barista, voor de klanten, kan ook. Deze opleidingen gaan van starter
tot expert.
Met de Via Nova II biedt Koffie Rombouts de horeca een compact toestel met twee stoompijpen en een grote capaciteit aan. Het toestel is uitgerust met een Turbo Steam om een mooie schuimlaag te verkrijgen, alsook met een traditionele stoompijp om choco op te warmen, met twee afzonderlijke uitlopen. De programmatie van de instellingen voor de pods, de koffie en de temperatuur verloopt digitaal.
Illycaffè mikt op de high-end gastronomie
Illycaffè differentieert zich op de markt met Chef Ambassador, een project dat focust op het unieke karakter van de illy mélange, een combinatie van 9 van de beste variëteiten ter wereld, en dit aan de hand van een op maat gemaakte koffiemelange voor een select aantal Michelin-sterrenchefs. In navolging van ‘onze’ Viki Geunes en andere internationale topchefs is het thans de beurt aan de Italiaanse driesterren chef Massimo Bottura om met een eigen koffie op maat te komen. Illy mikt op deze manier op de high-end gastronomie.
Productmatig ontwikkelde illy met de Y2 een professionele koffiemachine met Iperespresso-technologie waarmee men tot 150 kopjes koffie per dag kan zetten. Met een wifi-verbinding die het mogelijk maakt om de machine te verbinden met de illy-service om meteen hulp te krijgen indien nodig, krijgt de gebruiker hier ook een technologisch hoogstandje aangeboden. De machine is uitgerust met twee kopjeswarmers, één bovenop en de andere geïntegreerd in de lade, om tot 42 kopjes te verwarmen. Er is ook een praktische lade voor 50 gebruikte capsules maximum.
Miko: volautomaten populairder
Bij Miko Coffee Service merkt men dat de volautomaten momenteel populairder zijn, ook al ligt de kostprijs hoger tegenover andere toesteltypes.
“Dat heeft natuurlijk te maken met het gebruiksgemak, aldus Marketing en Communication Manager Ilene Bellens. Met één druk op de knop krijg je steeds een kwaliteitsvolle kop koffie, en een volautomaat is niet afhankelijk van de barista. Maar natuurlijk; als je bij een halfautomatische machine een goede barista zet, en alles juist afgesteld is, zal je altijd een betere koffie verkrijgen.
Niet onbelangrijk: een machine moet ook kunnen omgaan met piek-en dalmomenten doorheen de dag. Soms moeten er erg veel koffies in een keer gezet worden, soms staat de machine misschien een uur stil. De ene machine gaat daar al beter mee om dan
de andere.
Klanten die hun toestel bij Miko huren, krijgen ieder jaar standaard een nazicht, een onderhoud en een vervanging van onderdelen indien nodig. Bij zaken met een zeer groot verbruik kan dat ook tweemaal per jaar. Wij begeleiden onze klanten ook bij het aanleren van de juiste handelingen om de perfecte kop koffie te zetten. Want, in de praktijk zien we dat Horeca uitbaters vaak een beetje lui zijn. Ze willen bijvoorbeeld hun molen niet doorheen de dag bijstellen en houden de afstellingen van hun koffiemolen niet meer nauwgezet in het oog, wat leidt tot een daling van de koffiekwaliteit. Dat is dus wel een werkpuntje voor de Belgische horeca-uitbaters”.
[ Danny Verheyden ]