Een lekker, voedzaam en gevarieerd ontbijt, dat is wat de klant vandaag verwacht. Zij het nu op hotel, in de B&B of in een ontbijthuisje.
Het overgrote deel van de Belgen ontbijt nog altijd hoofdzakelijk thuis. Toch wordt vandaag al drie keer zoveel buitenshuis ontbeten als een kleine twintig jaar geleden.
De redenen voor het ontbijten buiten de deur: men wil een gevarieerder of smakelijker ontbijt, men wil op een aangenamere plek ontbijten of men wil samen met andere mensen de eerste maaltijd van de dag nuttigen.
Voor de horeca is het zaak om in te spelen op de trend van het buitenshuis ontbijten. Ontbijten in de horeca is een gesegmenteerd verhaal. Er zijn uiteraard de logiesverstrekkers die ontbijt aanbieden. Dit gaat van ketenhotels over resorts tot kleine familiehotels en B&B’s. Daarnaast kun je ook ontbijten in fastfood ketens, tankstations, stationsbuffetten, luchthavens of zelfs winkels. En uiteraard zijn er ook de specifieke ontbijthuisjes, al of niet verbonden aan een bakkerij, die de laatste jaren als paddenstoelen uit de grond schieten.
Bake-off
Vakantiegangers die verblijven in resorts of hotels hebben tijd en genieten graag van een uitgebreid ontbijt. De meeste hotels stallen een buffet uit. Dit spaart personeel uit en veel hotelgasten houden van de formule. Het geeft een gevoel van vrijheid om naar believen te kunnen nemen wat je wenst. Een standaard ontbijtbuffet bestaat uit diverse broodsoorten, confituren, chocopasta, ham, kaas, yoghurt, ontbijtgranen, viennoiserie, koffie, thee en vruchtensap.
Met gepasteuriseerd fruitsap uit concentraat maak je de dag van vandaag nog weinig mensen gelukkig. Zelf fruit persen is arbeidsintensief, maar gelukkig zijn er heel wat firma’s die kwalitatief, vers vruchtensap leveren. Wat je ook kunt doen, is een robuuste, handzame vruchtenpersmachine op het buffet plaatsen, met daarnaast een grote mand sinaasappelen. De gast die een lekker en vers glaasje vruchtensap wil, zal het zich niet ontzien dit klusje even zelf te klaren.
Het klinkt vanzelfsprekend, maar lekker brood is nog altijd de basis van een goed ontbijt. Je kunt hiervoor samenwerken met een goede bakkerij. Heel veel hotels gaan echter voor bake-off brood. De kwaliteit van bake-off brood neemt jaar na jaar toe, net als het aanbod. Voor de horecaondernemer is het systeem van bake-off interessant: een betere bewaarbaarheid, een goede kwaliteit en het is prijsgunstig.
Honing uit het bijenraat
Het ontbijt is een item waarmee je je als hotel echt kunt onderscheiden. Naast het eerder geschetste standaard aanbod kun je ook gerookte zalm, eierbereidingen, gebakken worstjes en spek en vers versneden fruit serveren.
Maar het kan nog wat luxueuzer, met de betere Spaanse hammen, geaffineerde kazen, fijne patisserie en een glaasje cava of, waarom niet, champagne. Ooit ontbeten wij in een hotel met op het buffet een houten raam met een bijenraat waaruit langzaam honing stroomt. Voor wie indruk wil maken op zijn gasten!
Wie ontbijt aanbiedt, kan vandaag niet anders dan rekening houden met diëtaire wensen, voedingskeuzes en intoleranties of allergieën. Uiteraard is het onmogelijk om aan alles tegemoet te komen, maar een inspanning wordt zeker gewaardeerd. Je zult heel wat mensen tevreden stellen met melk van niet-dierlijke oorsprong, zoals sojamelk, amandelmelk of rijstmelk. Diabetici zullen dankbaar zijn voor suikerarme confituren. Glutenvrij brood is tegenwoordig eenvoudig te vinden en voor veganisten kun je pannenkoekjes voorzien op basis van banaan en havermout.
B&B’s en kleinere landelijke hotels zullen een ander type ontbijt aanbieden. Iets kleinschaliger en soms nog met bediening aan tafel. Dikwijls zullen de uitbaters inzetten op streekproducten, of zal de gastvrouw of gastheer bijvoorbeeld zelfgemaakte confituren met vruchten uit de eigen fruitgaard aanbieden. Of huisbereide cake of brood en croissants van de warme bakker uit het dorp.
Overschotten vermijden
Voedingswaren kosten geld, nu meer dan ooit, dus wil je als uitbater overschotten vermijden. Het is dus zaak om niet te veel ineens uit te leggen aan het buffet en stelselmatig aan te vullen naarmate er extra gasten arriveren. Om overschot tegen te gaan, werken hoteliers vaak met geportioneerd verpakte etenswaren. Denk aan de minipotjes confituur, chocopasta, boter,… Dit is op zich wel handig, maar al deze (plastic) verpakkingen brengen natuurlijk enorm veel afval met zich mee. Afval vermijden is iets waar we allemaal samen aan moeten werken, dat geldt dus ook voor de hotelsector. We zien een trend waarbij men (weer) meer met bulkproducten gaat werken om wegwerpverpakkingen te vermijden. Navulverpakkingen spelen hierin een belangrijke rol.
Sommige hotels plaatsen bijvoorbeeld ook waterfonteinen, waardoor men minder met plastic of glazen flessen moet werken.
Indien je als hoteluitbater inspanningen doet voor het milieu, laat dan zeker niet na dit te communiceren naar je klanten, bijvoorbeeld via de website, via sociale media of in de ruimtes van het hotel zelf. Dit zal positief afstralen op de uitbating.
Instragramwaardige ontbijten
In onze steden openen intussen volop ontbijthuisjes die mikken op een jong en trendy publiek. Ze spelen in op de hang naar gezonde, aantrekkelijk ogende ontbijtgerechtjes. Producten als avocado’s, biologische yoghurt, bessen en zaden zijn hierbij vaste prik. Ook smoothies en detoxdrankjes (bijvoorbeeld met kurkuma of gember) prijken op de kaart.
Bij Nomad in Brugge kun je bijvoorbeeld een ‘granola bowl’ bestellen, met huisgemaakte granolamix, kokosyoghurt, seizoensfruit en bloemenhoning. Of boekweit pannenkoeken (gluten-, lactose-, en suikervrij) met blauwe bessen, banaan en esdoornsiroop.
Smakelijk!
[ Ruben De Ville ]